نماد سایت محمدرضا عاشوری

12 ایده برای تولید محتوا | ایده‌های کاربردی برای نوشتن

13 ایده برای تولید محتوا

یکی از چالش‌های من در نوشتن پیدا کردن موضوع برای نوشتن است. پیدا کردن موضوعی که هم جدید و جذاب باشد، هم به درد مخاطب بخورد و هم خودم به نوشتنش رغبت داشته باشم. اما پیدا کردن موضوع برای نوشتن آن‌ هم با سه ویژگی که نام بردم کمی سخت است.

در این مواقع چه کار می‌کنیم؟ آفرین. Google.com. پس من هم جستجویی در گوگل کردم و به نتایجی رسیدم که مایلم تعدادی از این نتایج را که ممکن است به درد شما هم بخورد برایتان بنویسم.

اما قبل از آن بهتر است کمی توضیح بدهم که به نظر خودم یک ایده برای تولید محتوا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

یک ایده خوب برای تولید محتوا باید نهایتاً منجر به یک محتوای خوب شود. در واقع نمی‌توان ویژگی‌های محتوای خوب و ایدهِ سازنده آن را از هم تفکیک کرد. بهترین ایده‌ها برای نوشتن، موضوعاتی هستند که تاکنون کسی به آن‌ها نپرداخته است، یا محتوای خوبی درباره آن موضوع در اینترنت پیدا نمی‌شود. (البته نوشتن درباره این موضوعات را در صورتی امتحان کنید که به منابع خوب و معتبری در مورد آن‌‌ها دسترسی داشته باشید.)

ایده و محتوای خوب باید پاسخگو و رفع کننده نیاز مخاطب باشد. صرفا نوشتن برای رتبه گرفتن در گوگل و استفاده از کلمات کلیدی دردی از مخاطب وبلاگتان دوا نمی‌کند. تنها بخشی از کار شما برای دیده شدن پاسخگویی به پرسش‌های مخاطب است، اگر می‌خواهید آن‌ها شما را به خاطر بسپارند باید قلب‌شان را به دست بیاورید.

به صفت‌های انسان‌هایی فکر کنید که هیچ وقت فراموششان نکرده‌اید. آن صفت‌ها کدامند؟ مهربان؟ پر جنب‌و‌جوش؟ سخاوتمند؟ زیبا؟ شوخ طبع؟ یا صفت‌های دیگر. باید محتوایی که می‌نویسیدیا وبلاگی که می‌سازید صفت یا صفت‌هایی داشته باشد. خودتان را چگونه توصیف می‌کنید؟ دوست دارید مخاطبانتان وبلاگ و نوشته‌هایتان را چگونه توصیف کنند؟

ایده‌هایی در راستای صفت یا صفت‌هایی که برای وبلاگ و نوشته‌های خودتان انتخاب کرده‌اید انتخاب کنید. ایده‌ها و موضوعات زیادی وجود دارد که می‌توانید درباره‌شان بنویسید. اما در صورتی موفق خواهید شد یک وبلاگ خوب داشته باشید که از میان حجم عظیم اطلاعات ایده‌های خوب را انتخاب کنید.

12 ایده برای تولید محتوا

1. نوشتن راهنمای خرید

احتمالا تاکنون خرید کرده‌اید، و احتمالا قبل از خرید برخی از محصولات حسابی تحقیق و بررسی انجام داده‌اید. در گوگل جستجو و از دوستانتان سوال کرده اید. محصولات مشابه را با هم مقایسه و توضیحات محصول زیادی مطالعه کرده‌اید. تقریبا می‌شود گفت در خرید آن محصول برای خودتان کارشناس شده‌اید.

سوال: این تحقیق و بررسی برای چه بود؟

جواب: برای اینکه جنس خوبی بخرید. گران نخرید، از اصل  یا تقلبی بودن محصول مطمئن شوید، محصولی متناسب با نیازتان تهیه کنید و…

بسیار خوب. چرا تجریباتتان را نمی‌نویسید؟ شما می‌توانید یک یا چند محصول را که خوب بلدید چطور بخرید انتخاب کنید و برایش یک راهنمای خرید جامع و به درد بخور در وبلاگتان بنویسید.

به احتمال زیاد همه کسانی که قصد خرید آن محصولات را دارند دغدغه‌هایی که شما قبلا داشته‌اید را در سر دارند و برای رسیدن به پاسخ سوالاتشان چه کار می‌کنند؟ آفرین. Google.com . آنوقت شما آنجا هستید و به آن‌ها کمک می‌کنید، بعدش هم شما خوشحال می‌شوید هم آن‌ها.

2. نوشتن راهنمای استفاده از محصول

همان داستان‌هایی که برای نوشتن راهنمای خرید گفتم برای استفاده از محصول هم برقرار است. شما با نوشتن راهنمای استفاده از محصولی که ممکن است کار کردن با آن سخت باشد و هرکسی نتواند به راحتی از آن استفاده کند، می‌توانید کسانی را که در گوگل به دنبال راهنمای استفاده از محصول مورد نظر هستند را خوشحال کنید. (خدا خیرتان بدهد!)

می‌توانید راهنمای استفاده برای مبتدی و حرفه‌ای تهیه کنید، آنوقت طیف گسترده‌تری از مخاطبان را خوشحال خواهید کرد!

3. نوشتن لیستی از سوالات متداول

تهیه لیست سوالات متداول یک روش کاربردی برای خوشحال کردن مخاطب است. در مورد هر چیزی می‌شود سوال کرد. تهیه لیست سوالات متداول درباره محصول، خدمات، آموزش و هرچیزی که فکر می‌کنید ممکن است مخاطب در موردش سوالاتی در ذهن داشته باشد و پاسخ دادن به آن‌ها می‌تواند به شما در تهیه یک محتوای خوب و کاربردی کمک کند.

4. نوشتن در مورد ترفند‌های خاص خودتان

حتما برای ساده کردن برخی از کار‌های خود از ترفند‌های مخصوص خودتان استفاده می‌کنید که به کسی نمی‌گویید. سخاوتمند باشید و آن‌ها را در اختیار سایرین قرار دهید. دیر یا زود آن ترفند‌ها توسط افراد دیگری کشف می‌شوند و احتمالا در اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شوند. پس بهتر است شما جزء اولین نفرهایی باشید که سخاوتمندانه دانش خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهید.

5. نوشتن در مورد شکست‌های‌تان

شکست‌های شما می‌تواند موضوع خوبی برای نوشتن باشند. اما چرا شکست‌ها و موفقیت نه؟ موفقیت فرمول درست و حسابی ندارد، ممکن است عوامل زیادی دست به دست هم دهند که شما به موفقیت برسید، حتی ممکن است درصد بسیار زیادی به شانس شما بستگی داشته باشد.

اینکه پدر فلانی در شلغم آباد سفلی یک تکه زمین داشته و بعد یک جاده از کنارش رد شده و میلیاردر شده و بعدش تالاپی افتاده مرده و همه ثروتش به فلانی رسید و فلانی هم الان یک شرکت زده و کارش گرفته، چندان قابل تحلیل و بررسی نیست. بیشترش شانس است.

اما شکست‌های لعنتی مدرسه بالقوه هستند. اگر جاهایی که اشتباه کرده‌اید را پیدا کنید و تحلیل و بررسی‌های خودتان را در مورد آن بنویسید شاید بتوانید افراد بسیاری را از اشتباهات و بی‌راهه‌های یک مسیر آگاه کنید و کلی دعای خیر نصیب خودتان و پدر و مادرتان کنید.

6. معرفی منابع

معرفی منابع مطالعاتی شما در مورد یک تحقیق یا یادگیری یک مهارت می‌تواند بسیاری را خوشحال کند.  اگر نقشه راه را هم به مخطبان‌تان نشان دهید که دیگر نور علی نور است.

7. معرفی افراد دیگر

معرفی دوستان یا همکاران‌تان می‌تواند یک ایده خوب برای نوشتن باشد. همیشه سعی کنید یک شاهراه باشید. دهخدا شاهراه را اینگونه معنی می‌کند: «راه عام را گویند و آن راه فراخ بود که بسیار راهها از آن بجایها بگشاید» . یعنی چه؟ یعنی اینکه شخصی باشید که دیگران را به هم معرفی می‌کند. ارتباط ایجاد می‌کند، اینگونه مخاطبان همیشه به شما سر خواهند زد تا راه‌های جدید دیگری به آن‌ها معرفی کنید.

8. آموزش‌های مختلف

در مورد آموزش هم که دیگر توضیحی ندارم. بهتر از من می‌دانید. جهت خالی نبودن عریضه می‌توانم بگویم آنچه که بلدید و فکر می کنید به درد دیگران هم می‌خورد را آموزش دهید.

9. فیلم و کتاب پیشنهادی

می‌توانید از سرگرمی‌هایتان‌ هم ایده برای نوشتن پیدا کنید. در مورد فیلم‌هایی که می‌بینید و کتاب‌هایی که می‌خوانید بنویسید. اگر خوب‌اند پیشنهاد کنید، و اگر بد بودند فحش و بد و بیراه نصیب‌شان کنید و از مخاطبان بخواهید وقتشان را با آن‌ها تلف نکنند.

10. اشتراک گذاری فایل

اشتراک گذاری فایل و ارائه توضیحات در مورد آن می تواند یک موضوع خوب برای نوشتن باشد. در مورد نحوه استفاده و موارد استفاده فایل‌تان هم می‌توانید بنویسید.

11. تاریخچه

بعضی از مخاطبان عاشق خواندن تاریخچه و داستان هستند. می‌توانید با پرداختن به اینگونه نوشته‌ها دلشان را شاد کنید.  هرچیزی هم خلاصه یک داستان و تاریخچه‌ای دارد. موضوعات خوب و به درد بخور را پیدا کنید و در مورد تاریخچه‌شان بنویسید.

12. جایگزین‌ها

این ایده‌ را به شخصه خیلی دوست دارم و معمولا مطالب اینچنینی را از دست نمی‌دهم. در دنیای اینترنت و موبایل و کامپیوتر، سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های گوناگونی وجود دارد که کار‌های مشابهی انجام مید‌هند، اما مردم عادت کرده‌اند که فقط با یک سری از آن‌ها کار کنند، شما می‌توانید با جستجو، جایگزین‌های بهتری را به مردم پیشنهاد دهید که کارشان را با کیفت بهتر و سرعت بیشتری راه می‌اندازد.

بسیار خوب. دقیقا یک جین ایده برای تولید محتوا  را با توضیحات لازم برایتان ذکر کردم. امیدوارم که از آن‌ها استفاده کنید. اگر شما هم ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد در قسمت نظرات زحمتش را بکشید و چند خطی برایم بنویسید.

 

خروج از نسخه موبایل