نماد سایت محمدرضا عاشوری

درباره کتاب ایده عالی مستدام

درباره کتاب ایده عالی مستدام

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که کتاب ایده عالی مستدام را بخوانید یا نه به پایان همین نوشته بروید، اما اگر می‌خواهید کمی در مورد تجربه ام از خواندن این کتاب بدانید خوشحال می‌شوم که تا انتهای مطلب همراه من باشید.

همیشه دوست دارم بعد از خواندن هر کتابی، ایده و پیش قضاوت اولیه‌ای که  قبل از خواندن آن در ذهنم وجود داشت را با آنچه واقعا از کتاب فهمیده‌ام مقایسه کنم. قبل از خواندن کتاب ایده عالی مستدام این تصور در من وجود داشت که این کتاب قرار است به من کمک کند تا ایده‌های جدیدی به ذهنم برسد. یعنی آنچه انتظار داشتم این بود که کتاب در ساخت ایده به من کمک کند. پس از خواندن آن فهمیدم که کتاب ایده عالی مستدام تنها درباره ساخت ایده‌ها نیست بلکه هدف آن کمک کردن به بیان و شناسایی درست ایده‌ها است، تا ماندگار شوند.

ویژگی‌های کتاب ایده عالی مستدام

کتاب ایده عالی مستدام را اخیرا مطالعه کردم. این کتاب نوشته برادران هیث، چیپ هیث و دن هیث، توسط سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی در 371 صفحه به زبان فارسی ترجمه شده و انتشارات آریانا قلم آن را به چاپ رسانده است.

کتاب جلد زیبا و جذابی به رنگ زرد دارد که یک نردبان از جنس پلاستیک به آن چسبانده شده است. چسباندن این نردبان پلاستیکی به جلد کتاب اشتباه بزرگی است که طراحان انجام داده‌اند، زیرا که بر اثر دست به دست شدن یا بد قرار گرفتن آن در کیف یا کوله نردبان پلاستیکی از کتاب جدا می‌شود و جلد آن را خراب می‌کند. بهتر بود تنها عکس یک نردبان روی جلد کشیده می‌شد و از این تجملات که هزینه‌اش از جیب منِ خواننده باید پرداخت شود صرف نظر می‌شد.

قیمت فعلی کتاب (تیر1400) 74000 تومان ناقابل است. حداقل دستمزد کارگر در سال 1400 هم روزانه 88500 است. یعنی یک کارگر یک روز کار کند، می‌تواند 74000 تومن پول این کتاب را بدهد تازه 14500 تومان هم برایش می‌ماند البته اگر نخواهد خرید اینترنتی انجام دهد و پول پست بدهد. البته این کتاب برای کارگران نوشته نشده و برای مدیران و افرادی است که به دنبال توسعه فردی و این قبیل چیز‌ها هستند. پس جای نگرانی نیست!!!

گله از قیمت کتاب تنها به این کتاب برنمی‌گردد، قیمت کتاب‌ها بسیار گران شده‌اند و کتاب تبدیل به کالایی لوکس و تجملاتی شده که بسیاری از قشر‌های کم درآمد قادر به خرید آن نیستند. (شکایت کجا بریم؟)

آنچه در کتاب ایده عالی مستدام می‌خوانید

کتاب 8 فصل دارد.

در فصل اول مقدمه‌ای می‌گوید برای آنچه در فصول بعدی قصد دارد از آ‌نها صحبت کند. نویسندگان کتاب سعی کرده‌اند با مهندسی معکوس ایده‌های معروف و ماندگار راز ماندگاری این ایده‌ها را برای مخاطبان کتاب آشکار کنند. آن‌ها شش فاکتور اصلی برای ایده‌های ماندگار در نظر گرفته اند که در هر فصل جداگانه، با جزئیات و مثال‌های گوناگون سعی دارند که این فاکتور‌ها را برای مخاطب تشریح کنند.

کتاب به گونه‌ای نبود که خواندنش من را اذیت کند، روان خوانده می‌شد و نکات خوبی را از مطالب آن یادداشت کردم. البته در بعضی از قسمت‌های کتاب احساس می‌شد که توضیحات کمی خسته کننده و تکراری هستند اما روان بودن متن باعث می‌شد این مسئله چندان به چشم نیاید.

نکته جالبی که در کتاب به آن اشاره شد این بود که  نیازی نیست  همه ایده‌ها توسط خودمان خلق شوند، در واقع فرد هرچقدر هم خلاق باشد، از نظر کمّی تعداد ایده‌هایی که یک نفر ممکن است خلق کند از تعداد ایده‌هایی که می‌توانیم از دیگران بگیریم کمتر خواهد بود.

ما می‌توانیم با استفاده از عواملی که ایده‌ها را ماندگار می‌کند ایده‌هایی که دارای پتانسیل ماندگار شدن هستند را شناسایی کنیم و با کمی تغییر آن‌ها را به ایده‌های ماندگار تبدیل کنیم.

ایده عالی مستدام را بخوانیم یا نخوانیم؟

به نظرم خواندن این کتاب ارزش وقت گذاشتن دارد. معمولا کتاب‌های توسعه فردی چندان با ذائقه‌ام سازگار نیستند، اما می‌توانم بگویم که این کتاب در میان کتاب‌های توسعه فردی که تا کنون مطالعه کرده‌ام نزد من نمره قابل قبولی می‌گیرد.

ایده‌عالی مستدام فقط مخصوص مدیران نیست. به نظرم این کتاب برای همه افرادی که به دنبال توسعه فردی هستند می‌تواند مفید باشد و مطالب خوبی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

محمدرضا عاشوری

خروج از نسخه موبایل