نماد سایت محمدرضا عاشوری

بوک ترکر دانته (Dante) – اپلیکیشن اندازه‌گیری میزان پیشرفت در کتاب‌خوانی و مطالعه

بوک ترکر دانته (Dante) - اپلیکیشن اندازه‌گیری میزان پیشرفت در کتاب‌خوانی و مطالعه

بوک ترکر دانته (Dante) – انگیزه‌ای برای کتاب‌خوانی بیشتر

محمد کتاب‌های زیادی می‌خواند و از کتاب خواندن لذت می‌برد. او همیشه دنبال راهی بود تا میزان پیشرفتش در کتاب‌خوانی را دنبال کند. بداند در هر ماه یا هر سال چه کتاب‌هایی خوانده، آن‌ها را طی چه مدتی خوانده و اطلاعاتی از این قبیل.

او همیشه دوست داشت تا لیستی از کتاب‌هایی که در آینده می خواهد بخواند را تهیه کند و طبق آن لیست مطالعه کند، یا اگر کتاب جدیدی به نظرش خوب آمد به راحتی به لیستش اضافه کند.

محمد دوست داشت نگاهی از بالا به کتاب‌هایی که خوانده‌است داشته باشد، ببیند اخیرا در مورد چه موضوعاتی کتاب خوانده، آیا کتاب هایی که می‌خواند موضوع خاصی را دنبال می‌کنند یا او هرچه به دستش رسیده است را می‌خواند.

راه اولی که جلوی روی او بود اختصاص دادن یک دفتر به این کار بود. و راه دوم استفاده از یک فایل ورد یا اکسل، شاید راه‌های دیگری هم باشد. اما استفاده از کاغذ و ورد و اکسل خسته کننده است، یعنی از آن کار‌هایی است که تنبلی آدم را قلقلک می‌دهند.

محمد در جستجویی موفقیت آمیز توانست یک اپلیکیشن اندروید پیدا کند تا به وسیله‌ آن کتاب‌هایی که مطالعه می‌کند و میزان مطالعه‌اش را دنبال کند.

بوک ترکر دانته Dante

اپلیکیشن‌های مختلفی برا تِرَک کردن موضوعات مختلف وجود دارند. برخی ساعات مطالعه را ترک می‌کنند و برخی ورزش و پیاده‌روی و ترک سیگار و هزار عادت مختلف. اما اینکه یک اپلیکیشن اختصاصی برای ترک کردن کتاب‌هایی که می‌خوانیم وجود داشته باشد…! شاهکار است!

نمی‌دانم بوک ترکر را به فارسی چه بگویم، دنبال کننده کتاب ؟ مگر کتاب دزدی چیزی است؟ یا پیگیر کتاب؟ این هم که مسخره به نظر می‌رسد. همان بوک ترکر بگویم؟ مشکلی که با آن ندارید؟ اگر کلمه دیگری سراغ دارید بگویید از آن استفاده کنم.

به هر حال بوک ترکر دانته یک اپلیکیشن برای کتاب‌خوان‌ها و خوره‌های کتاب است که به شما این توانایی را می‌دهد تا پیشرفت‌تان در کتاب‌خوانی را دنبال کنید.

دانته اپلیکیشنی ساده است که به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. این اپلیکیشن سه بخش مجزا دارد که می‌توانید کتاب‌های‌تان را در آن‌ها دسته بندی کنید.

For Later: در این بخش لیست کتاب‌هایی که قصد مطالعه آن‌ها را دارید  وارد می‌کنید.

Reading: ‌کتاب‌هایی که در حال حاضر مطالعه می‌کنید را در این قسمت قرار می‌دهید.  در این قسمت میزان پیشرفت‌تان در هر کتاب به صورت درصد به شما نشان داده می‌شود.

Done: بعد از پایان کتاب هم آن را به این قسمت منتقل می‌کنیم.  مشاهده لیستی که بعد از مدتی در این قسمت به وجود می آید یکی از لذت‌ها زندگی من است.

چطور به بوک ترکر دانته کتاب معرفی کنیم؟

برای معرفی کتاب دانته ۳ روش به شما پیشنهاد می‌کند:

  1. Add manually
  2. Scan book code
  3. Search Title

اگر کتاب انگلیسی می‌خوانید شاید گزینه‌های ۲ و ۳ به درد‌تان بخورد وگرنه خودتان را خسته نکنید و اطلاعات کتاب را دستی وارد کنید.

برای معرفی کتاب به صورت دستی چند قسمت در اختیار ما گذاشته شده است

برای ذخیره کردن اطلاعات نیز سه گزینه در اختیار شما قرار گرفته است که باعث می‌شود کتاب را در سه قسمت For Later, Reading  و Done دسته بندی کنید.

در  اپلیکیشن بوک ترکر دانته چطور کتاب‌هایی که می‌خوانیم را تِرَک کنیم؟

بعد از اینکه کتابی که قصد مطالعه‌اش را دارید در قسمت Reading  وارد کردید باید با خودتان قرار بگذارید که هر وقت صفحاتی از کتاب را خواندید در این قسمت وارد کند. با لمس کردن روی هر کتاب فضایی در اختیار شما قرار داده شده است که بتوانید اطلاعات کتاب را در آن وارد کنید. با لمس کردن شماره صفحات که در یک دایره قرار داده شده است یک پنجره کوچک باز می‌شود که باید شمار صفحه‌ای که تا آن لحظه مطالعه کرده‌اید را وارد کنید.

در قسمت Rate می‌توانید به کتاب امتیاز دهید. در قسمت Note یادداشت‌هایی در مورد کتاب بنویسید، یک تقویم هم در نظر گرفته شد‌ه است که می‌توانید تاریخی که خواندن کتاب را به اتمام رساندید در آن ثبت کنید.

قسمت جذاب این صفحه ترسیم نمودار میزان مطالعه شماست. با استفاده از این نمودار به خوبی می‌توانید رفتار مطالعاتی خود را بررسی کنید.

در انتها گزینه Label قرار دارد به وسیله آن می‌شود کتاب‌ها را با موضوعات مختلف دسته بندی کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این اپلیکیشن که برایم جذاب است نشان دادن میزان پیشرفت در مطالعه هر کتاب به شکل درصد است. در کتاب‌خوان‌های دیجیتال مانند فیدیبو و طاقچه این درصد توسط اپلیکیشن برای هر کتاب محاسبه می‌شود، اما برای کتاب‌های کاغذی باید محاسبات را خودمان به صورت دستی انجام دهیم که بعید است کسی این کار را بکند. اما دانته این کار را برای شما آسان کرده است، از این به بعد اگر کسی از شما بپرسد چقدر از فلان کتاب را خوانده‌ای می‌توانید به طور دقیق بگوید مثلا 64 درصد.

قسمت آمار اپلیکیشن بوک ترکر دانته

با لمس تصویر اکانت خود در گوشه بالا سمت راست می‌توانید به قسمت Statistics  دسترسی پیدا کنید. در این قسمت آمار کلی مطالعه به شما نمایش داده می‌شود. این که از زمان استفاده از این اپلیکیشن چند کتاب و چند صفحه مطالعه کرده‌اید.

می‌تواند هدف ماهانه بر اساس تعداد صفحات برای خودتان در نظر بگیرید. تعداد روز‌هایی که برای مطالعه هر کتاب اختصاص داده‌اید را ببینید و اطلاعات جالبی از این قبیل.

تایم لاین بوک ترکر دانته

اپلیکیشن دانته یک تایم لاین مطالعاتی نیز برای کاربران در نظر گرفته است که  پربارتر‌ کردن این تایم لاین حس خوبی به آ‌ن‌ها منتقل خواهد کرد. با لمس عکس پروفایل خود و نمایش منو به این تایم لاین دسترسی خواهید داشت. می توانید تایم لاین را بر اساس تاریخ شروع کتاب یا تاریخ به پایان رساندن مطالعه آن مرتب کنید. که به نظرم تاریخ انتهای مطالعه باید جالب تر باشد.

سایر نکات

برای استفاده از Dante باید در آن عضو شوید که کار ساده‌ای است و نیازی به توضیح ندارد، به تنها چیزی که نیاز دارید یک ایمیل است.

دلیلش را نمی‌دانم اما برای استفاده از دانته باید از Filتر شکن  استفاده کنید که این کار را برای برخی از افراد دشوار می‌کند، اما باور کنید اگر اهل مطالعه باشید به دردسرش می‌ارزد.

اگر دیدید که اپلیکیشن دانته روی صفحه ورود گیر کرده و نمی‌توانید وارد حساب کاربری‌‌تان شوید مشکل همان نکته‌ای است که  در بالا عرض کردم، سرور یا نرم افزار‌ مانع‌شکن خود را تغییر دهید.

امیدوارم از این اپلیکیشن نهایت لذت را ببرید. دانته از اپلیکیشن‌های مورد علاقه من است که باعث شده تا لذت کتاب‌خوانی و پیگیری کتاب‌ها برایم دوچندان شود.  از طرفی با استفاده از این اپلیکیشن مشکل نصفه ماندن کتاب‌ها و فراموش شدن آن‌ها نیز برایم برطرف شده است.

لینک دریافت اپلیکیشن دانته از پلی استور

خروج از نسخه موبایل