نماد سایت محمدرضا عاشوری

درباره تولید محتوا

چرا تولید محتوا مهم است؟

چرا باید این متن را بخوانید؟ اصلاً چه نیازی است که بدانید تولید محتوا ضروری و مهم است؟ اساساً تولید محتوا چه دردی از شما دوا می‌کند که بروید در گوگل سرچ کنید « چرا تولید محتوا امری ضروری است؟».

شاید چند جایی در مورد تولید محتوا یا بازاریابی محتوایی چیز‌هایی شنیده باشید یا شاید اصلاً ندانید قضیه از چه قرار است. شاید قبلاً یک سرچی‌ در گوگل زده باشید که «تولید محتوا چیست؟» گوگل هم خدا پدرش را بیامرزد، لیست بلند بالایی برای شما ردیف کرده باشد و  یکی دو مطلب از آن لیست را خوانده باشید. شاید خیلی بیشتر از من در مورد بازاریابی محتوایی بدانید. با تمام این تفاسیر قصدم از نوشتن این مطلب به عنوان اولین پست وبلاگ شخصی‌ام این است که مختصر و مفید آنچه در مورد تولید محتوا و اهمیت آن می دانم در اختیار شما قرار دهم. لحن کلام را صمیمیی ْ با کمی چاشنی طنز انتخاب‌ کرده‌ام تا بتوانم راحت‌تر با شما صحبت کنم، اما مطالبی که می‌خواهم بگویم کاملا جدی‌ است.

خب بهتر است برویم سر اصل مطلب.اول از همه به مهم‌ترین اصل اساسی کسب‌و‌کار‌ها بپردازیم.

هزینه‌ها و درآمد بازاریابی محتوایی برای یک کسب‌وکار و تولید کننده محتوا

جانم برایتان‌ بگوید شیرینی بازاریابی محتوایی دقیقا همینجا است. تولید محتوا کاری کم‌هزینه برای کارفرما  و شغلی پر سود برای تولید کننده‌های محتوا است! (چی شد؟) در اینجا شاید دستی از غیب یقه مرا بگیرد و بپرسد مرد حسابی این چه کاری است که برای کارفرما کم هزینه است و برای محتوا نویس پر سود؟ اگر کارفرما زیاد هزینه نکند محتوا‌ نویس چطور سود خوبی به دست آورد؟

آهان سوال بسیار خوبی است. وقتی می‌گوییم برای کارفرما کم هزینه است یعنی نسبت به هزینه تبلیغات کم‌تر است و در عین حال ماندگارتر و تاثیر گذارتر. هزینه بازاریابی محتوایی به نسبت تبلیغات محیطی، تبلیغ در تلویزیون و …بسیار کمتر است. اما مهم‌تر از همه اعتمادی است که یک محتوای خوب می‌تواند در مشتری به وجود بیاورد، در واقع سود اصلی کارفرما اینجاست. هدف از تولید محتوا برای بازاریابی محتوایی جلب اعتماد مشتریان، ایجاد و حفظ ارتباط با مشتری، آگاهی از برند و در نهایت افزایش فروش است. فروش بیشتر هم که معنی‌اش یعنی سود بیشتر.

تولید محتوا برا محتوا نویسان شغلی پر سود است، زیرا که (عزیزان بگذارید خیالتان را راحت کنم) تولید محتوا پایانی ندارد، انتهایی ندارد، تا دلتان بخواهد هر روز کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگی در حال شکل گرفتن هستند که برای فروش و ارائه کالا و خدمات خود به تولید محتوا و بازاریابی محتوایی نیاز دارند. حتی کسب‌وکار‌های پیش‌کسوت هم باید با توجه به پیشرفت و تغییرات جامعه و تکنولوژی ْ محصولات جدید تولید کنند یا محتوای قبلی را به روز کنند.

رقبا هم در هر کسب‌وکاری‌ بیکار ننشسته‌اند. محتوای بهتر تولید می‌کنند و آنوقت کارفرما برای اینکه محتوای بهتری نسبت به رقبا داشته باشد حاضر است بیشتر هزینه کند. همه محتوا نویس‌ها هم که در یک حد نیستند. شما اگر دانش و مهارت بالایی داشته باشید قطعاً هزینه محتوایی که شما می‌نویسید با کسانی که هنوز در جمع و جور کردن فعل و فاعل نوشته‌های‌شان مشکل دارند برابر نیست.

خلاصه کلام این است. تولید محتوا یک بازی برد-برد-برد است. هم برای کارفرما، هم برای محتوا نویس،هم برای مشتری. برای مشتری چرا؟ وقتی شما اطلاعات خوبی به مشتری محصولتان می‌دهید و محصول خوبی‌هم به او می‌فروشید و او خریدی موفقیت‌آمیز را تجربه می‌کند، می‌شود همان بازی برد-برد-بردی که گفتم.

اصلا تولید محتوا چی هست حالا؟

خب اینجا نیاز است که سوال کمی شکافته شود. اگر دقت کرده باشید من در این متن هم عبارت «تولید محتوا» به کار بردم و هم « بازاریابی محتوایی». تولید محتوا فقط یک مرحله از بازاریابی محتوایی است. تولید محتوا یعنی یکی بنشیند (یا بایستد) و محتوا تولید بکند (محتوای متنی، ویدئویی، پادکست، عکس). اما برای چه این کار را بکند؟ همینجور الله بختکی این کار را بکند یا نیاز به برنامه خاصی دارد؟ بعد که این کار را کرد نباید دید اصلا محتوا خوب بوده یا نه؟

تولید محتوا فقط یک مرحله از فرآیند بازاریابی محتوایی است. بازاریابی محتوایی خودش چند مرحله دارد.

حالا که با کل فرآیند بازاریابی محتوایی آشنایی پیدا کردید. بهتر است به سوال‌های دیگری که ممکن است برایتان پیش آمده باشد پاسخ دهم.

بازاریابی محتوایی در ایران

وضعیت بازاریابی محتوایی در ایران چگونه است؟آیا بازاریابی محتوایی در ایران کاربردی دارد؟ آیا در ایران بازار کار و تقاضا برای تولید محتوا وجود دارد؟

اساساً بازاریابی محتوایی چیزی نیست که محدود به منطقه جغرافیایی یا فرهنگ خاصی باشد. مخصوص کشور‌های پیشرفته هم نیست. هرجا که محصولی برای فروش، یا خدماتی برای ارئه وجود داشته باشد از بازاریابی محتوایی نیز می‌توان کمک گرفت.

ما تولید محتوا را با اینترنت و سایت‌های فروشگاهی و مجله‌های اینترنتی می‌شناسیم. خوشبختانه در کشور‌ما نیز فروش اینترنتی و کسب‌وکار‌هایی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند روز به روز در حال افزایش است. رشد و توسعه کسب و کار‌های اینترنتی، افزایش رقابت شرکت‌های مختلف برای جذب مشتری و فروش بیشتر ْ بستر خوبی را برای تولید‌کننده‌های‌ محتوا فراهم کرده است. از آنجایی که تقاضا برای کار این کار بسیار بالا و افراد متخصص و کاربلد محدودی در این زمینه وجود دارند، یک تولید کننده محتوای خوب و باانگیزه با افزایش دانش و مهارت خود می‌تواند در این حوزه به موفقیت‌های چشم‌گیری در کشورمان برسد.

بازاریابی محتوایی اکنون به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود. یعنی محتوا اکنون به کالایی تبدیل شده است که برای آن تولید‌کننده، توزیع کننده و مصرف‌کننده وجود دارد. پیش‌بینی می‌شد که تا سال 2020 بازاریابی محتوایی به یک صنعت حدوداً 300 میلیارد دلاری تبدیل شود و همینطور هم شد. با یک سرچ ساده می‌توانید بفهمید که بالای 85 درصد کسب‌و‌کار‌ها در جهان ْ امروزه بازاریابی محتوایی را به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی بازاریابی خود انتخاب کرده‌اند.

حرف آخر

همه این حرف‌ها را زدم که بگویم چرا بازاریابی محتوایی مهم است و چگونه نوشتن می‌تواند درآمد خوبی را برایتان به ارمغان بیاورد. اگر علاقه‌مند به این حوزه هستید معطل نکنید و شروع کنید. شاید فکر کنید امروزه تعداد تولید‌کننده‌های محتوا بسیار زیاده شده و شما به سختی می‌توانید جایگاه خوبی در این حوزه پیدا کنید. اما سر بسته بگویم، کسی که درست و حسابی بنویسد کم پیدا می‌شود.

نظر شما در مورد  آینده شغل تولید محتوا چیست؟

 

 

خروج از نسخه موبایل