نماد سایت محمدرضا عاشوری

روش‌های کسب درآمد با نوشتن

روش‌های کسب درآمد با نوشتن

روش‌های کسب درآمد با نوشتن

در مطلب قبلی در مورد نوشتن و تبدیل نوشتن به یک عادت گفتم. در این مطلب قصد دارم به این موضوع بپردازم که اگر حرفه نویسندگی را انتخاب کنیم، یعنی اگر بخواهیم یک بازاریاب محتوا، کپی رایتر، محتوا نویس، کارشناس محتوا یا مدیر محتوا بشویم چه کارهایی می‌توانیم بکنیم و چه خدماتی می‌توانیم ارائه دهیم یا به زبان ساده‌تر از چه روش‌هایی با نوشتن می‌توانیم کسب درآمد کنیم؟

روش‌های کسب در آمد با نوشتن

چیزی که از کودکی در ذهن دارم این است که نویسنده‌ها همیشه یک آدم بدبخت، بی‌پول ولی فهمیده و فرهیخته بودند. در هر فیلم و سریالی که یادم هست کارکتر یک نویسنده را اینطور طراحی می‌کردند. به هرحال اگر هم آنطور بود که در فیلم و سریال‌ها می‌گفتند، اکنون اوضاع فرق کرده است و با نوشتن می‌توانیم پول خوبی در بیاوریم. در اینجا قصد دارم تعدادی از روش‌های کسب درآمد از نوشتن را با مختصر توضیحی برای‌تان معرفی کنم. شاید به درد کسی بخورد. البته لازم به ذکر است که من ترجیحا در این مقاله فقط به روش‌های اینترنتی و آنلاین اشاره کرده‌ام.

 نوشتن برای وب‌سایت‌ها و مشاغل

نوشتن پست وبلاگ

یک نویسنده می‌تواند با نوشتن پست وبلاگ کسب درآمد کند.برای مثال:

خدمات ویرایش محتوا

یک نویسنده اگر از دانش و دقت و حوصله کافی برای ویرایش محتوای دیگران برخوردار باشد می‌تواند با ویرایش محتواهای نوشته شده دیگران کسب درآمد کند.

نوشتن رپورتاژ آگهی

رپورتاژ یکی از روش‌های کارآمد سئو برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت است. رپورتاژ آگهی نوشته‌ای است در مورد خدمات یا محصولات کسب‌و‌کاری که برای آن می‌نویسیم، که در یک وب‌سایت دیگر منتشر می‌شود. نوشتن رپورتاژ نیازمند رعایت نکات بسیار ریزی است که  حتما باید به عنوان یکی کپی‌رایتر یا بازاریاب محتوا به آنها واقف باشیم.

نوشتن کپشن اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر

بسیاری از مشاغل یا اینفلوئنسر‌هایی که  در شبکه‌ها اجتماعی فعالیت می‌کنند از نویسندگان و کپی‌رایتر‌ها برای نوشتن کپشن پست‌های خود کمک می‌گیرند. نوشتن کپشن اینستاگرام یا توییت ظرافت‌هایی دارد که اگر فرد از مهارت کافی برخودار نباشد نمی‌تواند از تمام پتانسیل‌های آن استفاده کند. بنابراین نویسندگان و کپی‌رایتر‌هایی که با الگوریتم‌ها، قوانین و مخاطبان این بستر‌های محتوایی آشنایی دارند می‌توانند مهارت خود را به صاحبان کسب‌وکار یا اینفلوئنسر‌ها بفروشند.

 نوشتن متن برای پیامک‌های انبوه

ارسال پیامک انبوه یکی از روش‌های موثر بازاریابی است. برای اینکه این روش بازاریابی موثر‌تر واقع شود باید متن ارسالی برای مخاطبان با حساسیت فوق‌العاده بالا و ویژگی‌های خاصی نوشته شود. مختصر و کوتاه و واضح بودن تنها برخی از ویژگی‌های متن پیامک‌های انبوه است. کپی‌رایتر‌هایی که مهارت نوشتن چنین متن‌هایی را دارند می‌توانند با کسب‌وکار‌ها یا آژانس‌های تبلیغاتی که از این سرویس‌ استفاده می‌کنند همکاری کرده و درآمد کسب کنند.

نوشتن داستان برند

داستان برند روایتی است که به تعریف و انتقال هویت، ارزش‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد یک برند کمک می‌کند. یک داستان برند خوش ساخت باید به ایجاد ارتباط بین برند و مشتریانش کمک کند و زمینه‌ای برای درک بهتر محصولات و خدمات برند فراهم کند. بسیاری از کسب‌وکار‌هایی که در حال توسعه برند خود هستند مایلند داستانی برای برند خود داشته باشند. نوشتن یک داستان برند یونیک برای برند، خدمتی گران قیمت است و مهارت بسیار بالایی را می‌طلبد.

ایجاد و نظارت بر لحن برند

ایجاد لحن برند مستلزم ایجاد شخصیت و سبکی است که برند می‌خواهد از طریق ارتباطات نوشتاری و گفتاری خود با آن ارتباط برقرار کند. ایجاد شخصیت برای برند، مشاوره برای انتخاب لحن مناسب با در نظر گرفتن مخاطبان برند، نوشتن دستور‌العمل‌ها، بررسی و نظارت بر تمرین‌ها و نحوه‌ی استفاده از لحن برند و در انتها ایجاد تنظیمات لازم برای موثر‌تر شدن آن می‌تواند از جمله کار‌هایی باشد که یک کپی‌رایتر یا بازاریاب محتوا می‌تواند با توجه به دانش و مهارت خود انجام دهد و در ازای آن پول بگیرد.

نوشتن اسلوگان(Slogan) یا شعار برند

اسلوگان یا شعار برند عبارت کوتاهی است که پیام‌ها و ارزش‌های کلیدی یک برند یا سازمان را خلاصه می‌کند. شعار برند اغلب در کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی استفاده می‌شود و هدف آن ایجاد یک اثر به یاد ماندنی و ماندگار در مخاطب است. نوشتن اسلوگان نیز ظرافت‌ها و مهارت‌هایی را می‌طلبد که تنها در یک بازاریاب محتوا یا کپی‌رایتر با تجربه و خلاق وجود دارد.

نوشتن تگ لاین (Tagline)

تگ لاین عبارت کوتاهی است که در کمپین‌های بازاریابی یک کسب‌و‌کار برای جمع‌بندی ارزش یک برند یا محصولات آن و ایجاد تصویر مثبت از برند در ذهن مصرف کننده استفاده می‌شود. نوشتن تگ لاین‌ نیز مهارت، تجربه و خلاقیت بالایی نیاز دارد که تنها در کپی‌رایتر‌ها و بازاریابان محتوایی کارکشته پیدا می‌شود.

نوشتن UI  و UX

نوشتن UI شامل نوشتن متنی است که در رابط‌های کاربری  وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و نرم افزارهای یک کسب‌و‌کار ظاهر می‌شود و نوشتن UX، طراحی کلمات و عباراتی است که به کاربران کمک می‌کند تا محصولات دیجیتال را درک کرده و با آنها تعامل داشته باشند. طراحی UX و UI مهارت‌های مختلفی را می‌طلبد. اما کپی‌رایتر‌ها می‌توانند با استفاده از مهارت‌های نوشتاری خود در طراحی آنها نقش داشته باشند.

به طور کلی در هر کسب‌و‌کاری که متنی برای خواندن وجود دارد و موقعیت آن متن طوری است که اگر بهتر نوشته شود سودآوری بیشتری برای کسب‌وکار خواهد داشت، می‌تواند یک منبع درآمد برای یک بازاریاب محتوا یا کپی‌رایتر باشد. افرادی که از مهارت‌های نوشتاری بالایی برخوردار هستند می‌توانند از این مهارت برای کمک‌ به کسب‌وکار‌های دیگر استفاده کنند و در ازای ارائه دادن این مهارت کسب درآمد کنند.

ایجاد و فروش دوره‌های آنلاین یا وبینارهای نویسندگی.

اگر به اندازه‌ای از مهارت نوشتن برخودار هستیم که می‌توانیم این مهارت را به دیگران نیز آموزش دهیم، یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی ایجاد و فروش دور‌ه‌های آنلاین یا وبینار‌های نویسندگی خواهد بود. این کار نیاز‌مند توجه به نکات ریز رو درشتی است که سعی خواهم کرد تا در یک مطلب جداگانه به آن بپردازم. به عنوان مثال یک نکته مهم این است که بازار گوشه خود را پیدا کنیم. مثلا سعی کنیم یک یا دو مهارت را انتخاب کنیم و به افرادی که جویای یادگیری آن هستند آموزش بدهیم، مثل نوشتن پست وبلاگ یا نوشتن اسلوگان که قبلا در همین مطلب به آنها اشاره شد.

حرف آخر این که نوشتن یک مهارت ارزان نیست و نیازمند صرف هزینه زیادی است. یادگیری مهارت نوشتن نیازمند این است که ما ارزشمند‌ترین سرمایه زندگی یعنی زمان را خرج کنیم تا بتوانیم تمرین و مطالعه کنیم و بهتر بنویسیم، شرکت در دوره‌های آموزشی و خرید صدها جلد کتاب به جای خود. تفاوت است بین کسی که صرفا سواد نوشتن دارد و کسی که ساعت‌ها و روز‌ها مطالعه می‌کند تا بهتر بنویسد. اگر ارزش زمان و تلاش‌های خود را به خوبی درک کنیم هرگز این مهارت را ارزان نخواهیم فروخت.

خروج از نسخه موبایل