نماد سایت محمدرضا عاشوری

معرفی کتاب دید اقتصادی

معرفی کتاب دید اقتصادی

همیشه اقتصاد در ذهنم علم پیچیده‌ای بوده است. از تعریف‌ها و اصطلاحات این علم گرفته تا تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها. همیشه این سوال در ذهنم وجود داشته است که آیا نمی‌شود به صورت دقیق محاسبه کرد که الان در چه وضعیت اقتصادی هستیم؟ به کدام نقطه می‌رویم؟ راهی که می‌رویم درست است یا به ناکجاست؟

شاید انتظاری که از علم دارم چیز زیادی است. البته نمی‌دانم، مگر علم کارش این نیست که تکلیف یک سری چیز‌ها را مشخص کند، روش کارشان را تجزیه و تحلیل کند و از آن برای بهبود زندگی بشر استفاده کند؟ برای مدیریت و جهت‌دهی به پدیده‌ها و رخداد‌ها مگر نباید از علم استفاده کرد؟

همین اول کار بگویم در مورد اقتصاد اطلاعات چندانی ندارم، چندان هم زیاد است، اصلا اطلاعاتی ندارم. اما مایل بودم که با این علم بیشتر آشنا شوم. در حد فهمیدن برخی مفاهیم ساده و پرکاربرد در زندگی روزمره. اولین روش یادگیری که همیشه به ذهنم می‌رسد خواندن کتاب است.  نام کتاب دید اقتصادی را اولین بار از زبان آقای عادل طالبی، در یکی از فایل‌های صوتی‌اش شنیدم و  بلافاصله در گوگل جستجو کردم. خوشبختانه کتاب در فیبدیو موجود بود و آن را خریداری کردم.

اطلاعات  اولیه کتاب دید اقتصادی

این کتاب توسط نشر نی نیز منتشر شده است، اما چون من نسخه منتشر شده توسط انتشارات آریاناقلم را خریداری کرده بودم اطلاعات این نسخه را برای‌تان نوشتم.

لینک خرید از فیدیبو

کتاب دید اقتصادی در مورد چه چیز‌هایی حرف می‌زند؟

مشخصاً کتاب دید اقتصادی از اقتصاد حرف می‌زند. در مورد مفاهیم اولیه‌ی اقتصاد که شاید در طول زندگی روزمره از آن‌ها استفاده کنیم اما درک درستی از آن‌ها نداشته باشیم.  نویسندگان کتاب سعی بر این دارند که بگویند اقتصاد چندان هم پیچیده نیست و با کمی ساده سازی می‌شود به راحتی آن را درک کرد.

در این کتاب داستانی تعریف می‌شود در مورد یک جزیره که سه نفر در آن زندگی می‌کنند. هر سه باید هر روز برای سیر کردن شکم خود به ماهیگیری بپردازند و چون ابزاری برای ماهی‌گیری ندارند مجبورند که  این کار را با دست انجام دهند. آن‌ها باید هر روز  با سختی و مشقت زیاد یک ماهی بگیرند که شب را گرسنه نخوابند. تمام هم و غم آن‌ها گرفتن همان یک ماهی است. ماهی‌گیری با دست برای آن‌ها آنقدر زحمت دارد که کل روز‌ را مجبورند به این کار بگذرانند، اگر به کار دیگری مشغول شوند گرسنه خواهند ماند.

یکی از این ماهی‌گیرها فکری به ذهنش می‌رسد، او تصمیم می‌گیرد یک روز را ماهی نگیرد و گرسنه بماند و زمانش را به ساختن یک تور ماهی‌گیری اختصاص دهد، به امید اینکه به وسیله‌ آن بتواند هر روز به جای یک ماهی دو ماهی بگیرد. او موفق می‌شود و داستان از همینجا شروع می‌شود.

نویسندگان کتاب با استفاده از همین قصه و در نظر گرفتن پیش‌فرض‌های ساده‌، داستان را بسط می‌دهند  و سعی می‌کنند مفاهیم اقتصاد را به خواننده بیاموزند. در پایان هر بخش قسمتی به نام چکیده آمده است که اقتصاد امروز جهان را ( البته بیشتر در مورد ایالات متحده صحبت می‌کنند) با داستانی که تعریف کرده‌اند مقایسه می‌کنند.

در کتاب دید اقتصادی با مفاهیمی مثل پس‌انداز،تولید، مصرف، وام، بهره‌وری، بانک و بانکداری، دولت، اورق قرضه، مالیات، شکل‌گیری تورم و… آشنا خواهید شد، آن هم در قالب یک قصه ساده. جالب نیست؟

تقریبا همه تصور می‌کنند بالا رفتن قیمت‌ها یعنی تورم. پس اگر قیمت‌ها بالا نمی‌روند حتما تورمی نیست. اما قیمت‌های رو به بالا فقط نتیجه تورم است. تورم بسط عرضه پول است.

کتاب دید اقتصادی به درد چه کسانی می‌خورد؟

به نظرم این کتاب برای همه کسانی که کمی در مورد مفاهیم اقتصاد کنجکاو باشند به درد می خورد. آن دسته از افرادی که وقتی حرفی از مفاهیم اقتصادی زده می‌شود احساس می‌کنند چیزی در مورد اقتصاد نمی‌دانند و با خود می‌گویند: «باید چن تا کتاب اقتصاد بگیرم بخونم» ، می‌توانند از این کتاب شروع کنند.

نمی‌دانم به درد کسانی که اقتصاد خوانده‌اند می‌خورد یا نه.  ترجیح می‌دم به آن‌هایی که چیز زیادی از این علم نمی‌دانند پیشنهادش کنم.

بگذارید فکر کنم، اگر بخواهم چند صفت برای این کتاب بیان کنم چه می‌توانم بگویم؟

تمثیلی و نمادین: نویسندگان کتاب سعی کرده‌اند با مثال و ارائه داستان سه مرد ماهی‌گیر  مفاهیم پیچیده اقتصاد را برایمان ساده سازی و قابل لمس کنند.

قابل لمس: همان‌طور که گفتم خط داستانی بسیار ساده انتخاب شده که مفاهیم به راحتی درک شود.

شوخ طبعی و طنز : داستان سه مرد ماهی گیر با لحن طنز بیان می‌شود.

در پایان باید اشاره کنم که اگر چه داستان کتاب بسیار ساده به نظر می‌رسد اما شما را با مفاهیم عمیق علم اقتصاد آشنا خواهد کرد.


نظرات شما برای من ارزشمند و باعث دلگرمی است. لطفا اگر قبلا این کتاب را مطالعه کرده‌اید نظرتان را در مورد آن برایم بنویسید.

خروج از نسخه موبایل