نماد سایت محمدرضا عاشوری

نقش محیط در بهتر نوشتن

مقاله‌ای در مورد تاثیر محیط بر نوشتن

مقاله‌ای در مورد تاثیر محیط بر نوشتن

هر نویسنده‌ای به محیطی نیاز دارد که بتواند در آن راحت بنویسد و تولید محتوا کند. هماهنگی محیطی که در آن می‌نویسیم با ما امر بسیار مهی است. مثلاً فرض کنید نویسنده‌ای به صداهای اطراف خودش حساس باشد و بخواهد در اتاقی به کار نوشتن بپردازد که صدای تیک‌تاک یک ساعت به گوش می‌رسد.

شرایط راحت نوشتن برای هر نویسنده‌ای ممکن است متفاوت باشد. مثلاً عده‌ای از کسانی که می‌نویسند دوست ندارند موقع نوشتن کسی در اطرافشان باشد یا در کارشان سرک بکشد. اما عده‌ دیگری نیز هستند که این مسئله برایشان اهمیتی ندارد و گاهی خوشحال هم می‌شوند اگر کسی در اطرافشان باشد تا هرازچندگاهی با او گپی بزنند یا نظرش را در مورد جملاتی که نوشته‌اند بپرسند.

عده‌ای با موسیقی بهتر می‌نویسند و صداها همراه خوبی برای نوشتنشان است و باعث تمرکز‌شان می‌شود و عده‌ای با شنیدن صدای موسیقی حواسشان پرت می‌شود.

برخی از نویسندگان به چشم‌اندازی که موقع نوشتن از آن برخوردار هستند اهمیت زیادی می‌دهند و دوست دارند منظره زیبایی جلوی چشمشان باشد. مثلاً یک پنجره رو به باغ یا حتی یک پوستر یا تابلوی زیبا یا گلدانی از گل‌های رنگارنگ.

اما عده‌ای دوست دارند موقع نوشتن هیچ‌چیزی جز ابزار کار نوشتن جلوی چشمشان نباشد. در بهترین حالت دلشان می‌خواهد رو به دیوار بنویسند تا حواسشان پرت نشود.

من فکر می‌کنم فضای کار شخصی برای یک نویسنده بسیار مهم است. منظور من این نیست که هر نویسنده‌ای برود و برای خودش یک دفتر کار کامل و بی‌عیب‌ونقص اجاره کند که تمام ویژگی‌هایی که مد نظرش است را داشته باشد و اگر این کار را نکند هرگز نمی‌تواند نویسنده شود.

فضای کار شخصی گاهی در گوشه‌ای از خانه است جایی که در گوشه‌ی دیگر آن ممکن است دیگر اعضای خانواده در حال تماشای ویدئوهای اینستاگرام و تخمه شکستن باشند. اما این فضای کار شخصی باید یک سری حداقل‌ها را داشته باشد. مثلاً یک کشو یا کمد کوچک که بتوانیم کاغذها و نوشته‌های خود را در آن بگذاریم و مطمئن باشیم کسی برای تمیزکردن میز کارمان آنها را جابه‌جا نکند.

این فضای کار شخصی باید طوری باشد که برخی منابع و کتاب‌هایی که از آنها استفاده می‌کنیم را در کنار خود داشته باشیم.

نقش محیط در بهتر نوشتن بسیار مهم است. به‌طورکلی، محیط می‌تواند طرز فکر، بهره‌وری، خلاقیت و سبک نوشتن نویسنده را شکل دهد.

حال که از محیط صحبت کردیم بهتر است نگاهمان را گسترده‌تر کنیم. یعنی محیط را به‌عنوان هر مکانی در نظر بگیریم که یک نویسنده چه در ساعات نوشتن و چه غیر از آن می‌تواند در آنجا باشد.

محیط‌هایی که خلاقیت نویسند‌گان را تقویت می‌کند

فضاهای نوشتن شخصی

ایجاد یک فضای نوشتاری اختصاصی در خانه می‌تواند به نویسنده کمک کند تا یک روتین عادی برای نوشتن پیدا کرده و محیطی متمرکز برای فرایند نوشتن خود ایجاد کند. یک اتاق با طراحی مینیمال و کاملاً ساکت می‌تواند باعث شود یک نویسنده بدون حواس‌پرتی در هنر خود غوطه‌ور شود.

فضاهای مشترک نویسندگی

برخی از افراد فعال در حوزه نویسندگی گاهی نویسندگانی با ژانرها و پیشینه‌های مختلف را گرد هم می‌آورند و یک فضای حمایت‌کننده و الهام‌بخش برای خلاقیت ایجاد می‌کنند.

اجتماعات و کارگاه‌های نویسندگی

پیوستن به گروه‌های نویسندگی، شرکت در کارگاه‌ها یا شرکت در کلاس‌های نویسندگی می‌تواند یک جامعه حمایتی، بازخورد سازنده و فرصت‌هایی برای همکاری فراهم کند.

کتابخانه‌ها

کتابخانه‌های آرام و مملو از کتاب، محیطی آرام را برای نویسندگان فراهم می‌کنند تا به کار تحقیق و کاوش در آثار ادبی و یافتن الهام بپردازند.

کافه‌های ادبیی

کافی‌شاپ‌ها یا کافه‌هایی با فضای ادبی می‌توانند فضایی دنج، ترکیبی از سروصدای پس‌زمینه و فرصتی برای مشاهده افراد و جمع‌آوری الهام برای شخصیت‌ها و داستان‌ها ارائه دهند.

کتاب‌فروشی‌ها

محاصره شدن در قفسه‌های پر از کتاب می‌تواند تخیل را برانگیزد.

پارک‌ها و طبیعت

ارتباط با طبیعت می‌تواند خلاقیت نویسندگان را برانگیزد؛ به آنها آرامش و هوای تازه هدیه دهد و فرصتی برای یافتن الهام از زیبایی‌های جهان طبیعی فراهم کند.

موزه‌ها و گالری‌های هنری

کاوش در هنرهای تجسمی و نمایشگاه‌های فرهنگی می‌تواند با قراردادن نویسندگان در معرض دیدگاه‌ها، سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف داستان‌گویی، خلاقیت را در آنها تقویت کند.

مکان‌های تاریخی

بازدید از مکان‌های تاریخی، مانند مکان‌های دیدنی، موزه‌ها یا شهرهای قدیمی، می‌تواند الهام‌بخش نویسندگان باشد. این مکان‌ها با غوطه‌ور ساختن نویسندگان در مجموعه‌ای غنی از داستان‌ها، رویدادها و شخصیت‌های گذشته الهام‌بخش آنها خواهد بود.

محیط‌های شهری

کاوش در خیابان‌های شلوغ شهر، بازارها و مشاهده افراد مختلف و تعاملات آنها و جذب انرژی محیط شهری می‌تواند تخیل نویسنده را تقویت کند.

سفر

تجربه فرهنگ‌های جدید، بازدید از شهرها یا کشورهای مختلف و غوطه‌ورشدن در محیط‌های ناآشنا می‌تواند دیدگاه‌های جدیدی را در ما ایجاد کند. تجربیات سفر می‌تواند منبعی غنی برای داستان‌سرایی باشد.

*     *    *

اگر نویسنده هستید بگویید شما معمولاً برای نوشتن از چه محیط‌هایی استفاده می‌کنید؟ از چه محیط‌هایی الهام می‌گیرید و در چه محیط‌هایی راحت‌تر می‌نویسید؟

خروج از نسخه موبایل