نماد سایت محمدرضا عاشوری

ولاگ چیست؟ ولاگر کیست؟

ولاگ چیست؟ ولاگر کیست؟

احتمالا یکی از عبارت‌های، ولاگ چیست؟ یا ولاگر کیست؟ را جستجو کرده اید و گوگل عزیز شما را به این صفحه هدایت کرده است، من فرض می‌کنم کسی که این عبارت‌ها را جستجو می‌کند اول از هر چیز به دنبال تعریف این کلمات است، پس این هم از تعریف :

ولاگ چیست؟

ولاگ (Vlog) کوتاه شده ویدئوبلاگ (Video Blog) است. یعنی وبلاگی که محتوای اصلی آن ویدئو است. به علت دشوار بودن ایجاد یک سایت شخصی و انتشار ویدئو در آن برای برخی از افراد معمولا ولاگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب و اینستاگرام که به راحتی می‌توان در آن‌ها ویدئو منتشر کرد شکل می‌گیرند.

ولاگر کیست؟

احتمالا با استفاده از پاراگراف قبل خودتان معنی ولاگر را حدس زده‌اید. ولاگر (Vlogger) شخصی است که ویدئو بلاگ می‌سازد و در آن فعالیت می‌کند. ولاگر یک بلاگر است که صرفا محتوای ویدئویی تولید می‌کند.


در حاشیه:

از آن‌جایی که آدم‌ها علاقه زیادی به جدا کردن و دسته بندی کردن دارند، آمدند و این تعریف‌ها را برای خودشان ساختند تا کمی متمایز باشند، ولاگ و ولاگر همان بلاگ و بلاگر خودمان است، فقط مدیوم اینجا عوض شده و به جای محتوای متنی، یا ترکیبی از محتوای متنی و بصری به طور ویژه از ویدئو استفاده می‌شود. جا دارد به این نکته اشاره کنم به افرادی که در یوتیوب محتوای ویدئویی تولید می‌کنند هم یوتیوبر YouTuber گفته می‌شود.


چرا محتوای ویدئویی اهمیت پیدا کرده است؟

قبل از هرچیز بگویم که این قسمت کمی طولانی و است و در آن به نحوه شکل گیری و اهمیت پیدا کردن ولاگری پرداخته می‌شود، ممکن است مستقیما اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار ندهد، پس اگر حوصله‌تان نمی‌کشد می‌توانید به عنوان بعدی بروید، اما خواندنش خالی از لطف نیست سعی کرده‌ام یک تصور کلی و خلاصه از به‌وجود آمدن پدیده ولاگری ارائه دهم.

اگر چند سال در مسیر تاریخ به عقب برویم می‌بینیم که قبلا تصاویر متحرک تنها در سینما و تلویزیون استفاده می‌شدند و هرکسی این امکان را نداشت که محتوای ویدئویی تولید کند. اما با گذشت زمان تکنولوژی روز به روز ارزان‌تر شده و در اختیار افراد بیشتری قرار گرفت. دوربین‌های فیلم‌بردای، اینترنت، و تلفن‌های همراهی که قابلیت فیلم‌برداری داشتند اختراع شد. امروزه هرکسی می‌تواند محتوای ویدئویی تولید کند، بوده‌اند کارگردان‌هایی که حتی فیلم‌های‌ سینمایی را با دوربین تلفن‌همراه‌شان ضبط کرده اند.

ویدئو یک کانال بزرگ برای انتقال اطلاعات ایجاد کرد و در بستر اینترنت به عنوان یکی از اصلی‌ترین شکل‌های محتوا شناخته شد. سرویس‌هایی مانند یوتیوب به وجود آمدند که مردم به راحتی می‌توانستند ویدئو‌های خود را در آن‌ها با اشتراک بگذارند و اطلاعات و تجارب خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

در گذشته مردم تنها‌ از کانال متن و محتوای متنی و بعضا به وسیله صدا (رادیو) اطلاعات را دریافت می‌کردند اما امروزه بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند اطلاعات را از طریق ویدئو دریافت کنند. از این رو فرصتی به وجود آمده است تا بلاگر‌ها و تولید‌کننده‌های محتوا بتوانند از توانایی‌های خود برای ساختن ویدئو در زمینه‌های مختلف استفاده کرده و آن‌ها را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

امروزه به دلیل جذابیت محتوای ویدئویی نسبت به سایر اشکال محتوا و توجه روزافزون به بازاریابی درون‌گرا و محتوا محور به وفور از این کانال برای تبلیغات و تولید محتوا برای شرکت‌های گوناگون استفاده می‌شود، طبیعتا روی آوردن کسب و کار‌ها به این شکل از محتوا، درآمد سرشاری را برای تولید کننده‌های محتواهای ویدئویی به ارمغان آورده است. پس طبیعی است که محتوای ویدئویی هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

اما بلاگری یا ولاگری چطور شکل گرفت؟ پیش از این بلاگر‌ها حرف‌های شخصی، احساسات، سلایق و علایق خود را در قالب نوشته‌هایی در وبلاگ و سایت خودشان منتشر می‌کردند، با به‌جود آمدن شبکه‌های اجتماعی و طبیعتاً حضور داشتن مخاطبان بالقوه بیشتر در این فضاها بلاگرها به سمت آن‌ها جذب شدند. با حضور بلاگر‌ها در شبکه‌های اجتماعی کم‌کم مخاطبان آن‌ها افزایش پیدا کرد، می‌دانیم که در شبکه‌های اجتماعی معمولا تعداد مخاطبان (فالوورها) تقریبا مشخص است و به دیگران نمایش داده می‌شود، از این رو شرکت‌ها به این فکر افتادند که از بلاگر‌هایی که مخاطبان زیادی دارند برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده کنند و از تاثیر‌ آن‌ها روی مخاطبانشان استفاده کنند.

ولاگر‌ها به چه موضوعاتی می‌پردازند؟

اساساً وبلاگ نویسی با پرداختن به مسائل شخصی و غیر رسمی شکل گرفت. محتوایی که در وبلاگ‌ها تولید می‌شود با محتواهای چارچوب دار و منطقی سایت‌های رسمی تفاوت دارد. در ولاگ هم همینطور است. موضوعاتی که یک ولاگر به آن می‌پردازد غیر رسمی و است و هر ولاگر لحن و شیوه خودش را دارد، همین عوامل باعث محبوب شدن آن‌ها می‌شود.

محتوایی که یک ولاگر تولید می‌کند، ممکن است هیچ سناریو از پیش تعیین شده‌ای نداشته باشد، حرف‌هایی که می‌زند را ممکن است شما هیچ وقت در یک ویدئو رسمی نبینید.

خوشبختانه هیچ محدودیتی در انتخاب موضوع ولاگ وجود ندارد. شما آزادید که محتوای مختلفی، متناسب با علایق خودتان و مخاطبانتان انتخاب کنید. اما اگر بخواهم تعدادی از موضوعات پرطرفدار را نام ببرم می‌توانم به موضوعات زیر اشاره کنم.

چون ولاگری یکی از زیرمجموعه‌های تولید محتوا است، مانند این کار نیاز به ممارست و پشتکار و عشق و علاقه به خلق محتوای خوب دارد. پس اگر قصد دارید یک ولاگر شوید سعی کنید به علایق خود توجه کنید تا بتوانید از شور رو شوق خود برای موضوعی که انتخاب می‌کنید کمک بگیرید.

آیا من هم می‌توانم یک ولاگر باشم؟

البته که بله. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، شما می‌توانید از همین فردا به تولید محتوای ویدئویی با مشخصاتی که برای ولاگ ذکر شد بپردازید. اما به نظرم امشب را فکر کنید. ببینید که چه چیز قابل ارائه‌ای به مخاطبان خود دارید؟ البته اگر بخواهید درست فکر کنید شاید کمی بیشتر از یک شب طول بکشد.

اما از نظر امکانات شما تنها به یک دوربین فیلم برداری یا گوشی موبایل دارای دوربین با کیفیت متوسط به بالا نیاز دارید. و البته اینترنت و ابزاری که بتوانید محتوای خود را در اینترنت بارگذاری کنید، یعنی یک لپ تاپ، تلفن همراه، یا تبلت. بستر‌های مناسب که بتوانید ولاگ خود را در آن راه اندازی کنید هم از قبل حاضر و مهیا است. یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام و آپارات و…

اما نکاتی که به نظرم لازم است برای شروع کارتان بدانید:

کپی نکنید

تقلید کورکورانه و از دیگران موجب شکست شما می‌شود. سعی نکنید ادای کسی را در بیاورید، خودتان باشید و به خلاقیت خودتان تکیه کنید. بازگو کردن حرف‌هایی که دیگران میزنند تبلیغ برای آن‌ها است و به مخاطبان شما اضافه نمی‌کند.

بیشتر روی جذب مخاطب تمرکز کنید

سعی کنید بیشتر توجه تان را به جذب مخاطب منعطف کنید. اگر مخاطبان زیادی داشته باشید که شما را دوست داشته باشند، هر چیزی را می‌توانید به آن‌ها بفروشید. اما اگر از همان ابتدای کار تنها هدفتان کسب درآمد باشد مخاطبان شما را فقط یک کاسب می‌بینند نه یک ولاگر. شاید در حد یک کاسب خلاق شما را دوست داشته باشند اما آنطور که باید به شما وفادار نخواهند بود.

روی فن بیان و مهارت صحبت کردن بیشتر کار کنید

برای هر کاری نیاز به یادگیری مهارت‌های مورد نیازد در آن کار نیز هست. یکی از مهارت‌هایی که برای ولاگر شدن نیاز دارید مهارت صحبت کردن در ویدئو‌های خودتان است، پس تقویت مهارت صحبت کردن و فن بیان می‌تواند در موفقیت شما نقش بسزایی ایفا کند.

آراستگی ظاهری را فراموش نکنید

به مخاطب احترام بگذارید. نه اینکه همیشه شسته رفته و اتو کشیده باشید. مخاطب مهمان شماست و شما او را به زندگی خود دعوت کرده‌اید، جلوی مهمان هم با شلوارک ماندن کمی زشت است. رعایت یا عدم رعایت آراستگی ظاهری در ساخت ویدئو‌ها می‌تواند نظر مخاطب را در مورد شما تغییر دهد.

اصول فیلم‌برداری را یاد بگیرید

از مهارت‌های دیگری که یادگیری آن می‌تواند به شما کمک کند، مهارت فیلم‌برداری است. البته از شما انتظار نمی‌رود یک فیلم‌بردار حرفه‌ای باشید. اما دانستن اصول و قواعد اولیه فیلم‌برداری قطعاً کمک زیادی به شما خواهد کرد.

یادگیری روش‌ انتخاب لوکیشن مناسب، اندازه نور، روش‌های تدوین و صداگذاری هم می‌تواند در بهتر شدن کارتان نقش بسزایی داشته باشد.

آیا می‌توانیم برای کسب و کاری که اکنون داریم یک ولاگ درست کنیم؟

جواب این سوال هم بله است. اتفاقا کسانی که قصد چنین کاری را دارند دردسر انتخاب موضوع را هم نمی‌کشند. شما هر شغلی که داشته باشید می‌تواند با کمی خلاقیت به تولید ویدئوهای آموزشی بپردازید یا تجربیاتی که فکر می‌کنید برای مخاطب جذاب باشد را در قالب ویدئو منتشر کنید.

در پایان 

نامگذاری‌های مختلف روی محتوا و روش‌های تولید محتوا و تفکیک آن‌ها تنها جهت آموزش و تخصصی‌تر کردن آن‌ها صورت می‌گیرد. آنچه مهم است عرضه معانی و دانش ارزشمند به مخاطب و در برخی موارد سرگرم کردن اوست. مخاطب با هزینه کردن توجهِ خود برای محتوای شما، به آن ارزش می‌بخشد یا برعکس با عدم توجه به شما می‌گوید که محتوایتان برایش ارزشی ندارد.

 

خروج از نسخه موبایل