نماد سایت محمدرضا عاشوری

چگونه کتابخوان شویم؟ توصیه‌هایی برای بیشتر کتاب خواندن

چطور کتابخوان شویم

حوصله‌ام نمی‌کشد در این پست از اهمیت کتاب‌خوانی حرف بزنم و فرض را بر این می‌گذارم که حتما به اهمیت کتاب خواندن آگاه هستید. یعنی اگر اینطور نیست چرا باید وقت‌تان را به خواندن این نوشته اختصاص دهید یا  عنوان چطور کتابخوان شویم نظر‌تان را جلب کند و روی آن کلیک کنید؟

در تنظیمات کارخانه برخی از افراد کتاب خواندن کاری ساده و دوست داشتنی در نظر گرفته شده. برای برخی هم کلا چنین ویژگی تعبیه نشده . اما مخاطب این نوشته این دو دسته از افراد نیستند. مخاطب این نوشته افرادی هستند که می‌دانند کتاب‌خواندن خوب است و دوست دارند وقت بیشتری به این کار اختصاص دهند اما با مشکلاتی رو به رو هستند. در این نوشته قصد دارم راهکارهایی را به این گروه از دوستان ارائه دهم که بتوانند بیشتر کتاب بخوانند تا از ویژگی‌های مثبت این عادت فوق‌العاده در زندگی خود استفاده کنند.

انتخاب کتاب خوب

لذت بردن از کتاب مهم‌ترین چیز است

به نظر من اولین و مهم‌ترین مسئله برای اینکه کتاب‌های بیشتری بخوانیم  این است که کتاب‌های جذابی انتخاب کنیم. کتاب‌هایی که جذبمان کند و اشتیاق خواندن را در ما به وجود بیاورد. مشخص است که این جذابیت و اشتیاق از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بعضی‌ها داستان کوتاه دوست دارند، بعضی‌ها رمان، بعضی‌ها کتاب‌های غیر داستانی دوست دارند و برخی از خواندن آثار داستانی لذت می‌برند.  برای شروع کتاب خواندن مهم نیست که چه نوع کتابی را دوست دارید، آنچه مهم است انتخاب کتابی است که از خواندنش لذت می‌برید. اگر لذت را از کتاب‌خواندن بگیریم تبدیل شدن به یک کتاب‌خوان به نظرم کار بسیار دشواری است.

با کتاب‌هایی که خوانش آن‌ها سخت است شروع نکنید

اگر اهل خواندن رمان یا داستان هستید برای شروع به سراغ کتاب‌هایی بروید که خوش‌خوان هستند. کتاب‌هایی با قطر کمتر  را انتخاب کنید. یادم هست که در کودکی از تماشای کتاب‌های قطور با جلد‌های ضخیم و طلاکوب شده بسیار لذت می‌بردم، همیشه دوست داشتم که روزی چنین کتاب‌هایی را بخوانم. از روی کنجکاوی این گونه کتاب‌ها را هرجایی که می‌دیدم در دست می‌گرفتم و ورقی می‌زدم و هیچ نمی‌فهمیدم. درست است که خواندن کتاب‌هایی با این شکل و ظاهر برای یک کتاب‌خوان بسیار لذت بخش است اما برای شروع سعی کنید وزنه‌های سبک‌تر بردارید.

از سایر کتاب‌خوان‌ها کمک بگیرید

تجربه و مشاهداتم به من اثابت کرده است که افراد کتاب‌خوان معمولا افراد بخشنده‌ای هستند و مایلند اطلاعات خود در مورد کتاب‌ها را  در اختیار دیگران قرار دهند. بنابر‌این اگر فرد کتاب‌خوانی را می‌شناسید خجالت نکشید و از او سوال کنید. از او بخواهید که کتاب‌هایی را به شما معرفی کند که فکر می‌کند مورد پسند شما خواهد بود. مطمئن هستم اگر کمی در مورد سلیقه خود به آن‌ها توضیح دهید  کتاب‌های خوبی را به شما معرفی خواهند کرد.

از زمان‌هایی که دارید استفاده کنید

بین کار‌های مختلفی که در طول روز داریم زمان‌هایی را می‌شود پیدا کرد که به معنی واقعی کلمه آن‌ها را با کمک اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه دور می‌ریزیم. اسم این زمان‌ها را گذاشته‌اند زمان‌های مرده اما به نظرم چنین زمان‌هایی مرده نیستند و می‌شود به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. فرض کنید روزی ۱۵ دقیقه زمان به اصطلاح مرده دارید (که مطمئنا در واقعیت خیلی بیشتر از ۱۵ دقیقه است). اگر یک ماه به مدت ۱۵ دقیقه در روز از این زمان برای مطالعه استفاده کنید می‌شود ۴۵۰ دقیقه. اگر برای خواندن هر صفحه از کتاب ۵ دقیقه زمان هم نیاز داشته باشید در طول یک ماه می‌توانید از همین زمان‌های مرده برای خواندن ۹۰ صفحه کتاب استفاده کنید.

همیشه با خودتان کتاب به همراه داشته باشید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد کتاب‌خوان و افرادی که کتاب‌های بیشتر نسبت به ما می‌خوانند این است که همیشه با خودشان کتابی به همراه دارند تا در زمان‌هایی که بیشتر ما فکر می‌کنیم ارزش انجام یک کار را ندارند مطالعه کنند. به نظرم ترجیحا اگر با خود کیف به همراه دارید از کتاب کاغذی استفاده کنید. هرچند استفاده از کتاب‌های الکترونیکی هم در چنین مواردی بد نیست اگر تمرکز خود را فقط روی کتاب‌خواندن بگذاریم.

محلی کتاب خواندن انتخاب کنید

یکی از مواردی که خودم تا حدودی سعی می‌کنم آن را رعایت کنم انتخاب محلی مناسب برای کتاب خواندن است. هرجایی که دوست دارید و در آن‌جا احساس راحتی می‌کنید را برای کتاب‌خواندن انتخاب کنید. سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که تمرکز بیشتری به شما می‌دهد. حواس پرتی و عدم تمرکز لذت غرق شدن در کتاب‌ها را از شما خواهد گرفت و در دراز مدت از کتاب و کتاب‌خوانی به بهانه نداشتن تمرکز زده خواهید شد.

در نظر گرفتن زمان مطالعه

یکی از بهترین و مطلوب‌ترین کار‌هایی که برای بیشتر کتاب‌خواندن می‌توانید انجام دهید در نظر گرفتن زمانی مشخص برای مطالعه در روز است که منجر به ایجاد یک عادت بسیار خوب خواهد شد. مهم نیست که چقدر زمان برای این کار در نظر می‌گیرید. مهم این است که به آن پای‌بند باشید. مثلا اگر قرار است هر روز  بعد از صرف ناهار بین ساعت ۲ تا ۲:۳۰ مطالعه کنید حتما این کار را انجام دهید و این زمان را به کار دیگری مثل تلویزیون نگاه کردن یا چرخیدن در اینترنت اختصاص ندهید. ایجاد یک عادت برای مطالعه بهترین کاری است که می‌توانید برای بیشتر کتاب خواندن انجام دهید.

در کتاب‌خانه شهرتان عضو شوید

استفاده از کتاب‌خانه این روز‌ها بسیار کمرنگ شده است. با وجود افزایش قیمت کتاب عده‌ی بسیاری توانایی خرید کتاب ندارند یا ترجیح می‌دهند پولشان را به جای کتاب به موارد ضروری‌تری اختصاص دهند که کاملا هم در این مورد حق دارند. اما این دلیل نمی‌شود که از کتاب‌خواندن دست برداریم. با عضویت در کتاب‌خانه‌های شهرتان می‌توانید به انبوهی از کتاب‌ها دسترسی پیدا کنید. هزینه عضویت در کتاب‌خانه هم بسیار بسیار ناچیز است. البته تنها دلیل عضویت در کتاب‌خانه افزایش قیمت کتاب نیست.

با کتاب‌خوان‌ها دوست شوید

اگر مایلید به یک کتاب‌خوان تبدیل شوید، داشتن یک دوست کتاب‌خوان می‌تواند نعمت بزرگی برای شما باشد. چون هم به شما انگیزه می‌دهد تا کتاب‌های بیشتری بخوانید و هم در انتخاب کتاب‌های خوب به شما کمک خواهد کرد.

به سلامت خود اهمیت دهید

کتاب‌خواندن لذت بخش است و ارزش بسیار بالایی دارد. اما سعی کنید این کار را به گونه‌ای انجام دهید که به سلامتی‌تان آسیبی نرسد. کتاب‌خواندن می‌تواند از میزان تحرک‌تان کم کند و حتما عوارض کم تحرکی را خودتان می‌دانید. بنابراین بهتر است حواس‌تان به سلامتی خودتان باشد. هرچقدر سالم‌تر باشید و بیشتر عمر کنید کتاب‌‌های بیشتری هم خواهید خواند. این طور نیست؟

**

کتاب‌خواندن را برای خود لذت‌بخش کنید. مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید تا بیشتر به سمت کتاب‌ها جذب شوید همین است.

شما از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید تا بیشتر کتاب بخوانید؟

خروج از نسخه موبایل