نماد سایت محمدرضا عاشوری

۸ وب‌سایت برای یادگیری رایگان

8 وب سایت برای یادگیزی آنلاین

8 وب سایت برای یادگیزی آنلاین به صورت رایگان

اینترنت یک دانشگاه آزاد واقعی است و یادگرفتن بسیاری چیز‌ها درون این دانشگاه تقریباً رایگان است. در این مطلب به‌صورت ساده و مختصر ۸ وب‌سایت رایگان برای یادگیری معرفی خواهم کرد که می‌توانیم از آنها برای یادگیری مهارت‌ها و مطالب جدید یا تقویت مهارت‌هایی که داریم استفاده کنم. البته این ۸ وب‌سایت از وب‌سایت‌های خارجی هستند اما از میان وب‌سایت‌های فارسی زبان نیز می‌توانیم مطالب آموزشی رایگان بسیار زیادی پیدا کنیم.

۱. Open Library

اوپن لایبرری (Open Library) یک کتاب‌خانه رایگان است که از طریق آن می‌توانیم به حدود  ۴.۵ میلیون کتاب (تا به امروز) دسترسی پیدا کنیم. ثبت نام در این وب‌سایت کاملاً رایگان است. با استفاده از کامیپوتر، تبلت یا گوشی هوشمند می‌توانیم از کتاب‌های موجود در این کتاب‌خانه عظیم استفاده کنیم.

۲. Instructables

در این وب‌سایت آموزش‌های قدم به قدم برای ساختن تقریباً هر چیزی را می‌شود پیدا کرد؛ به‌علاوه ترفند‌ها، خلاقیت‌ها و ابداعات زیادی را نیز از این سایت می‌شود یاد گرفت.

۳. Untools

Untools یک وب‌سایت است که ابزار‌هایی برای بهتر فکر کردن به ما ارائه می‌دهد. این سایت در معرفی خود می‌نویسد:

مجموعه‌ای از ابزارها و چارچوب‌های تفکر برای کمک به حل مشکلات، تصمیم‌گیری و درک سیستم‌ها.

اگر تصمیم داریم مهارت‌های نرم را در خودمان بهبود ببخشیم این وب‌سایت می‌تواند کمک زیادی به ما بکند.

۴. Stanford eCorner

این وب‌سایت جایی است که کارآفرینان می‌توانند از آن الهام بگیرند. Stanford eCorner روی کارآفرینی و نوآوری متمرکز شده و طیف گسترده‌ای از منابع، از جمله پادکست‌ها، ویدئوها و مقالات را برای آموزش و الهام بخشیدن به کارآفرینان مشتاق در سراسر جهان فراهم می‌کند. ما  آنقدر زمان نداریم تا همه چیز را خودمان تجربه کنیم، بنابراین استفاده از تجربه‌های دیگران برای همه افرادی که می‌خواهند کار ارزشمندی در دنیا انجام دهند ضروری است.

۵. Duolingo

دولینگو یک وب‌سایت و اپلیکیشن آموزش زبان است که بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا را می‌توانیم در آن به صورت رایگان یاد بگیریم. دولینگو با استفاده از گیمیفیکیشن یا بازی سازی یادگیری زبان را برای ما جذاب و سرگرم‌کننده می‌کند.

۶. Coursera

Coursera یک پلتفرم یادگیری آنلاین است که طیف گسترد‌ه‌ای از دوره‌های آموزشی را از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برتر در سراسر جهان ارائه می‌دهد. در Coursera، می‌توانیم به دوره‌هایی با موضوعات مختلفی از جمله علوم کامپیوتر، علوم داده، تجارت، علوم انسانی، علوم اجتماعی، بهداشت و غیره دسترسی داشته باشیم. البته برای گذارندن بیشتر دوره‌ها باید هزینه بپردازیم اما در این وب‌سایت دوره‌های آموزشی زیادی نیز وجود دارد که به صورت رایگان می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

۷. Alison

Alison  یک وب‌سایت است که می‌توانیم به وسیله‌ی آن به بیش از ۴۰۰۰ آموزش اینترنتی رایگان دست پیدا کنیم.

۸. Youtube

یوتیوب را که همه می‌شناسیم و دیگر نیاز به توضیح ندارد. این وب‌سایت به نظرم بزرگ‌ترین دانشگاه آزاد دنیا است. اگر به دنبال یادگیری موضوعی هستیم اولین جایی که باید در آن جستجو کنیم یوتیوب است.

*   *   *

سایت‌های زیادی برای یادگیری وجود دارد که با کمی جستجود در گوگل می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. چیزی که در یادگیری مهم است استمرار و پی‌گیری است وگرنه در دنیای امروز مشکلی از لحاظ دسترسی به منابع رایگان یا ارزان قیمت وجود ندارد.

 

خروج از نسخه موبایل