نماد سایت محمدرضا عاشوری

افراد مبتلا به ADHD چطور می‌توانند بهتر کتاب بخوانند؟

افراد مبتلا به ADHD چطور می‌توانند بهتر کتاب بخوانند؟

افراد مبتلا به ADHD چطور می‌توانند بهتر کتاب بخوانند؟

اختلال نقص توجه – بیش‌فعالی (ADHD)  یکی از اختلالاتی است که معمولا در کودکان تشخیص داده می‌شود. ADHD یک بیماری مادام‌العمر است اما علائم آن با گذشت زمان تغییر پیدا می‌کند، این بیماری در عملکرد بزرگسالان نیز اختلالاتی ایجاد می‌کند. چون اخیرا یک مقاله درمورد این بیماری برای سایت برآیند نوشتم ( در برآیند بخوانید: اختلال نقص توجه – بیش فعالی چیست؟) این کنجکاوی در من به وجود آمد که افراد دارای ADHD چطور مطالعه می‌کنند؟ یا کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش‌فعالی چطور درس می‌خوانند؟ به‌همین دلیل کمی در سایت‌های روانشناسی جستجو کردم و قصد دارم نتایج جستجوی خود را در ادامه برای شما بازگو کنم.

اختلال نقص توجه – بیش فعالی (ADHD)  و چالش در مطالعه و درس خواندن

ADHD یک اختلال عصبی است  که بعضی اوقات می‌تواند مطالعه کردن را برای فرد بسیار دشوار کند. این مشکل ممکن است هم در بزرگ‌سالان وجود داشته باشد و هم در کودکان. افراد مبتلا به ADHD معمولا در تمرکز کردن روی مطالب با مشکل مواجه می‌شوند در نتیجه درک و حفظ اطلاعات برای‌شان چالش بر‌انگیز خواهد بود.

وجود این چالش‌ها در مطالعه کردن ممکن است برای افراد مبتلا به این اختلال بسیار نا‌امید کننده باشد، زیرا این افراد احساس خواهند کرد هیچ وقت در مدرسه یا محل کار آن‌طور که باید موفق نخواهند بود. اما استراتژی‌های آزمایش‌ شده‌ و واقعی برای کمک به غلبه‌بر مشکلات خواندن وجود دارد که این افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند.

استراتژی‌هایی برای مقابله با مشکلات خواندن در کودکان مبتلا به ADHD

ADHD درک مطلب از طریق خواندن را با مشکل مواجه می‌کند. خواندن نقش مهمی در زندگی کودکان به‌ویژه در مدرسه دارد و روی نمرات‌ و عزت نفس‌شان تاثیر می‌گذارد. رویکرد‌های درمانی برای کاهش و مدیریت این اختلال وجود دارد. اما می‌خواهیم بدانیم  از چه استراتژی‌هایی می‌توان برای مقابله با این مشکل کمک گرفت؟

این استراتژی‌ها باید مورد آزمایش قرار بگیرد تا متوجه شویم که کدام یک برای کودک مناسب است.

استراتژی‌هایی برای مقابله با مشکلات خواندن در بزرگ‌سالان مبتلا به ADHD

مطالعه زمانی موثر خواهد بود که ما آنچه را مطالعه کرده‌ایم درک کنیم و به‌یاد بیاوریم. با اینکه تحقیقات زیادی در زمینه تاثیر ADHD روی مطالعه بزرگ‌سالان انجام نشده است اما شواهد وجود برخی مشکلات در خواندن را در این افراد نشان می‌دهد. برای مثال غرق شدن در افکار خود هنگام مطالعه، حواس پرتی بر اثر عوامل خارجی به‌ویژه زمانی که در حال مطالعه یک کتاب غیرجالب یا خسته‌کننده هستند. گم کردن خطی که در حال مطالعه بودند، فراموش کردن موضوع اصلی متنی که در حال مطالعه آن بودند، رد کردن و پریدن از روی کلمات و به‌راحتی دچار احساس خواب‌آلودگی شدن موقع مطالعه از جمله مشکلاتی هستند که در افراد بزرگ‌سالی که دچار ADHD هستند مشاهده شده است.

اما این افراد از چه روش‌هایی می‌توانند استفاده کنند تا مطالعه موثری داشته باشند و آنچه را که می‌خوانند به‌یاد بیاورند؟

روش‌های ذکر شده در این نوشته‌ در بسیاری از موارد کارایی دارند. برای مطالعه بهتر و موثرتر فرد باید تکنیک‌های مختلفی را آزمایش کند  و تکنیک‌هایی که بیشتر با وی سازگاری دارد را انتخاب کند. ADHD یک بیماری مادام‌العمر ولی قابل کنترل است. افرد به کمک پزشکان، خانواده، دوستان و البته تلاش خودش می‌تواند بسیاری از علائم و چالش‌های این بیماری را کنترل و مدیریت کند.

خروج از نسخه موبایل