نماد سایت محمدرضا عاشوری

معرفی کتاب کار عمیق – قوانین تمرکز در دنیای آشفته

معرفی کتاب کار عمیق - قوانین تمرکز در دنیای آشفته

کار عمیق کتابی است در مورد تمرکز،نظم شخصی، مدیریت زمان، بهره‌وری و مدیریت توجه. کال نیوپورت با مرتب کردن و سروسامان دادن نوشته‌هایی که در وبلاگش منتشر کرده بود این کتاب را به چاپ رسانده است.

کال نیوپورت در کتاب کار عمیق معتقد است که دنیای امروز دنیایی پر از حواس‌پرتی‌ها است. در سال‌های اخیر شبانه روز در معرض بمب‌باران اطلاعات و تکنولوژی‌های جدید قرار گرفته‌ایم. اینترنت دیگر بخش کوچک و غیرقابل چشم‌پوشی از زندگی ما نیست و زمان زیادی از روز را با آن سپری می‌کنیم.

روابط، شغل، اعتراض، تفریح، آموزش و یادگیری و بسیاری از فعالیت‌های ما به اینترنت گره خورده است. این مسئله اگرچه بسیار جذاب است اما باید پذیرفت که ما انسان‌های امروزی بسیاری از تکنولوژی‌های جدید را بدون تحلیل و بررسی و ارزیابی می‌پذیریم، بدون اینکه بدانیم استفاده از آن برای ما خوب است یا بد. بدون پیش‌بینی نتایج، از چیز‌های جدید و (معمولا) به ظاهر رایگانی که از طریق اینترنت به زندگی‌ما وارد می‌شوند استفاده می‌کنیم. تقریبا بدون چون و چرا پذیرفته‌ایم که هر تکنولوژی جدیدی که در آن پای اینترنت هم وسط باشد خوب است.

من مخالف اینترنت و تکنولوژی نیستم، اما معتقدم که اینترنت ابزاری است برای بهتر کردن زندگی بشر، اما نه یک ابزار معمولی مانند انبردست یا آچار فرانسه، این ابزار به طور فزاینده‌ای جذاب، فریبنده و البته کارآمد است. اما با تمام این ویژگی‌های خوب و جذاب تنها یک ابزار است، اگرچه اینترنت دنیای دیگری را درون خود به وجود آورده است اما نباید فراموش کنیم که این دنیا ساخته هوش و ذکاوت انسان است برای انسان.

یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، حواس‌پرتی است. دانش‌آموزان و دانش‌جویان نمی‌توانند با تمرکز درس بخوانند و تکالیفشان را انجام دهند، کارگران و کارمندان تمرکز کافی روی کارشان ندارند، تقریبا تمامی کار‌های خلاقانه تحت‌الشعاع حواس پرتی و عدم تمرکز قرار گرفته است، و اگر کمی در مورد دلایل این حواس‌پرتی‌ها جستجو کنید بدون شک یک سر این ماجرا به اینترنت ختم می‌شود. نیوپورت اینترنت را یکی از مهم‌ترین عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز بشر می‌داند. اما برای این مشکل راه حلی هم ارائه می‌دهد؟ بله . کار عمیق!

همچنین به نظر کال نیوپورت اقتصاد امروز به کار عمیق پاداش می‌دهد. اول ببینیم منظور او از کار عمیق چیست و بعد توضیحاتش در مورد اینکه چرا اقتصاد امروز به کار عمیق پاداش می‌دهد را مرور می‌کنیم.

تعریف کار عمیق

انجام فعالیت‌های حرفه‌ای در تمرکز کامل و بدون حواس‌پرتی که توانایی شناختی شما را به حد اعلا می‌رساند.

نیوپورت کار عمیق را یک فعالیت ارزش‌آفرین قلمداد می‌کند، و معتقد است که پرداختن به این فعالیت‌ها مهارت‌های ما را بهبود خواهد بخشید، اما مشکل اینجاست که تکرار این فعالیت‌ها کمی‌دشوار است. به نظر کال نیوپورت کار و فعالیت عمیق فشار زیادی به انسان وارد می‌کند و سخت است، برخلاف کار سطحی و کم عمق که به سادگی قابل انجام است، به همین دلیل اکثر انسان‌ها از فعالیت حرفه‌ای در تمرکز کامل فراری هستند و ترجیح می‌دهند به کار‌های سطحی بپردازند. کار‌های سطحی اگر چه انسان را پرمشغله جلوه می‌دهند اما به آن میزان که نشان می‌دهند ارزش‌آفرین نیستند.

چرا اقتصاد امروز دنیا به کار عمیق پاداش می‌دهد؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی در اقتصاد نیز به وجود آمده است، به زودی بیشتر از آنچه در امروز می‌بینیم ماشین‌ها جای انسان‌ها را در کارخانه‌‌ها می‌گیرند و کامپیوتر‌ها بسیاری از کار‌های برنامه‌ریزی شده را بدون نیاز به انسان‌ها انجام می‌دهند.

این امر باعث می‌شود که عده‌ زیادی کارشان را از دست بدهند، این عده معمولا کسانی هستند که مهارت چندانی ندارند و به راحتی می‌شود آن‌ها را با ماشین و کامپیوتر جای‌گزین کرد.

اما نیوپورت سه دسته را نام می‌برد که در اقتصاد امروز موفق عمل خواهند کرد، البته لازم به ذکر است که صرفا این سه دسته از افراد نیستند که به موفقیت می‌رسند و ممکن است افراد دیگر با ویژگی‌های دیگر در اقتصاد دنیای امروز به موفقیت‌های بسیاری برسند، اما او معتقد است که این سه دسته از برتری ویژه‌ای برخوردارند.

  1. افرادی که به صورت حرفه‌ای و خلاقانه با ماشین‌های هوشمند کار می‌کنند: استفاده از اطلاعات و تحلیل آن‌ها و مهارت‌های خاصی که این افراد کسب کرده‌اند باعث موفقیت آن‌ها در اقتصادی می‌شود که ماشین‌ها در آن جای انسان‌ها را گرفته‌اند.
  2. آن‌هایی که در کارشان بهترین هستند یا سوپر استارها. کال نیوپورت متعقد است که اگر شخصی در کاری که انجام می‌دهد بهترین باشد می‌تواند برای شرکت‌های بزرگی در سراسر دنیا کار کند. به عنوان مثال کارفرما ترجیح می‌دهد از یک برنامه نویس حرفه‌ای و سطح بالا که در شهر دیگری زندگی می‌کند، ظرف مدت کوتاهی در پروژه‌اش استفاده کند تا اینکه یک برنامه نویس محلی استخدام کند و به او برای یک سال حقوق بدهد تا پروژه‌اش را جلو ببرد. پس وقتی شما در کاری که انجام می‌دهید بهترین باشید به لطف دنیای امروز از هرکجای‌ جهان مشتری خواهید داشت.
  3. پولدار‌ها: این افراد با سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های جدید و تصمیم‌های هوشمندانه می‌توانند به موفقیت بسیاری دست پیدا کنند.

اگر پولدر‌ها را کنار بگذاریم، برای موارد یک و دو نیاز به کسب مهارت و آموزش دیدن داریم. درصورتی می‌توانیم به این مهارت‌ها دست یابیم و در کارمان بهترین باشیم که به صورت متمرکز و عمیق و بدون وقفه کار و تلاش و تمرین و مطالعه کنیم.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم کار عمیق مطالعه‌ی این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنم. نیوپورت در این کتاب از نمونه‌ها و مثال‌های زیادی استفاده می‌کند. افرادی که با کار عمیق توانسته‌اند به موفقیت‌های چشم‌گیری برسند، یونگ و وودی آلن، جی کی رولینگ و… نمونه افرادی هستند که نیوپورت از آ‌ن‌ها نام می‌برد.

اگر چه نیوپورت کار عمیق را ستایش می‌کند اما معتقد است که کار عمیق ممکن است به ضرر شرکت‌ها باشد. چون شرکت‌ها بخاطر حفظ ارتباطات خود باید مدام در دسترس و پاسخگو باشند. او در این کتاب کار عمیق را مفید برای شخص و گاهی مضر برای شرکت‌ها می‌داند.

در ادامه نیوپورت روش‌های کار عمیق را شرح می‌دهد و پیشنهاد می‌کند هر فرد با توجه به شرایط و روحیاتش می‌تواند یکی از این روش‌ها را برای کار عمیق انتخاب کند.

روش‌هایی چون:

  1. کار عمیق راهبانه،
  2. کار عمیق دو سبکی،
  3. کار عمیق ریتمیک
  4. کار عمیق روزنامه نگاری.

او با مثال هر کدام از این روش‌ها را شرح و بسط می‌دهد و می‌توانید با توجه به شرایطی که در آن هستید یکی از این موارد را برگزینید

مشخصات کتاب:

نویسنده: کال نیوپورت
مترجم: ناهید ملکی
انتشارات ‌: نشر نوین
تعداد صفحات: 240 صفحه
نسخه دیجیتال: موجود در فیدیبو

بسیاری از ما فکر می‌کنیم کسی که چند کار را همزمان با هم انجام می‌دهد انسان کارآمدی است و بهره‌وری بالایی دارد. اما همیشه اینطور نیست، توجه و اراده‌ما محدویت‌هایی دارند که در صورت استفاده همزمان برای موارد متفاوت باید این دارایی‌ها را بین آن‌ها تقسیم کنیم. در این صورت شاید بسیار مشغول و پر دغدغه به نظر برسیم اما بهره‌وری بسیار پایینی خواهیم داشت.

تنها با کار عمیق و متمرکز است که می‌شود به نتایج خوبی حداقل در سطح فردی رسید، منظورم چیزی است که وقتی نگاهش می‌کنیم بتوانیم به آن افتخار کنیم.

پس مطالعه این کتاب برای همه کسانی که قصد دارند از کار و زمان‌شان نتایج خوبی به دست بیاورند و تاثیر گذار باشند توصیه می‌شود.

 

خروج از نسخه موبایل