نماد سایت محمدرضا عاشوری

چطور تنهایی را بپذیریم و از آن لذت ببریم

قوانینی برای اینکه تنهایی را بپذیریم و از آن لذت ببریم

تنهایی را بپذیریم و از آن لذت ببریم

تاکنون خودتان تنها به یک مسافرت تفریحی رفته‌اید؟ آیا زمان‌هایی دارید که در آن تنها باشید؟ آیا در زمان‌های تنهایی خود ناراحتید یا شاد؟ با تنهایی مشکلی ندارید یا دوست ندارید هرگز تنها بمانید؟

به‌احتمال زیاد سفر به همراه یک دوست تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود؛ اما به‌تنهایی سفرکردن نیز دست‌کمی از آن ندارد. در سفر با یک دوست او را بهتر می‌شناسید و وقتی تنها سفر می‌کنید خودتان را بهتر خواهید شناخت. وقتی به‌تنهایی به سفر برویم در مورد نقاط ضعف، نقاط قوت و زمان‌هایی که احساس ناامنی می‌کنیم بیشتر خواهیم دانست و وقتی که به خانه برگردیم احساس خواهیم کرد به فردی بهتر و قوی‌تر تبدیل شده‌ایم. تنهایی علاوه‌ بر سفر در بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی نیز می‌تواند روی زندگی ما تأثیرات مثبتی بگذارد.

این روز‌ها اگر به‌تنهایی وقت بگذرانیم همه فکر می‌کنند حتماً مشکلی برای ما پیش‌آمده است. گویا افراد برون‌گرا، آنهایی که دارای شبکه گسترده‌ای از دوستان و روابط هستند برای جامعه‌ی امروزی ارزش بیشتری دارند. همه تصور می‌کنند کار تیمی و گروهی تنها راه‌حل مشکلات و مسائل است و این همکاری است که مسیر موفقیت‌های آینده را هموار می‌کند.

درون‌گرا بودن هیچ اشکالی ندارد

اما حقیقت این است که تقریباً نیمی از مردم دنیا با این تصورات و این طرز فکر موافق نیستند. افراد بسیاری هستند که مهمانی‌های شلوغ را دوست ندارند یا دلشان نمی‌خواهد در تیم‌های بزرگ کار کنند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌تنهایی کار کنند. بر اساس برخی از آمارها تقریباً ۵۰ درصد مردم دنیا درون‌گرا هستند؛ یعنی شما نیز به‌احتمال ۵۰ درصد فردی درون‌گرا هستید. درون‌گرا بودن هیچ اشکالی ندارد و هرگز فکر نکنید کسی تمایل شما به‌تنهایی را درک نمی‌کند.

افراد درون‌گرا توانایی‌های خاص خودشان را دارند، برای مثال اگر یک جلسه طوفان فکری با هم‌تیمی‌های خودشان داشته باشند شاید هیچ ایده‌ای به ذهنشان نرسد؛ اما کافی است آنها را تنها بگذارید تا مدتی فکر کنند، احتمالش زیاد است که با ایده‌های جذاب خود شما را غافلگیر کنند.

برخی از تکنیک‌های طوفان فکری وجود دارد که برای افراد درون‌گرا مناسب است. اگر می‌خواهید در مورد آنها بیشتر بدانید می‌توانید مطلب بارش فکری چیست؟ انواع روش‌های طوفان فکری را مطالعه کنید. این مطلب نوشته‌ی من است که برای وب‌سایت برآیند نوشته‌ام.

افراد درون‌گرا تمایل دارند دوستان خود را در مکان‌های ساکت‌تر و خلوت‌تری ملاقات کنند تا فرصت این را داشته باشند که با هم صحبت کنند و یکدیگر را بهتر بشناسند.

هرگز تصور نکنید که شما به‌اندازه‌ی افرادی که در گروه‌های بزرگ شاد به نظر می‌رسند در زندگی لذت نخواهید برد. در تنها بودن نیز ارزش‌های زیادی نهفته است و فقط کافی است یاد بگیرید که چگونه از تنهایی خود لذت ببرید.

اینکه چگونه در تنهایی شاد باشیم یک مهارت مفید است و فقط به افراد درون‌گرا مربوط نمی‌شود؛ یادگیری این مهارت حتی برای افراد برون‌گرا نیز مفید و کاربردی است. دیگران همیشه در اطراف ما نیستند و بالاخره زمان‌های تنهایی را تجربه خواهیم کرد؛ بنابراین توانایی خوشحال بودن در تنهایی مهارت مهمی در زندگی ما خواهد بود.

قوانینی برای لذت‌بردن از تنهایی

قانون اول: تنهایی یک انتخاب است.

نگاه خود به‌تنهایی را تغییر دهیم و آن را یک تصمیم آگاهانه و مثبت بدانیم نه یک تجربه‌ی منفی. ما تنهایی را می‌پذیریم؛ چون فرصتی است تا با افکار و احساسات درونی خودمان ارتباط برقرار کنیم و بدون حواس‌پرتی به ارزش‌ها و اولویت‌های زندگی فکر کنیم. این درون‌نگری می‌تواند باعث خودآگاهی شود همچنین می‌تواند باعث شود ارزش‌های درونی به‌دردبخوری را شناسایی کنیم و به‌عنوان سوخت پیشرفت شخصی از آنها استفاده کنیم. ارزش‌های درونی همیشه بیشتر از ارزش‌های بیرونی روی ما تأثیر دارند و تلاش برای رسیدن به آنها ما را خوشحال‌تر می‌کند.

یک انتخاب دانستن تنهایی به این معنی نیست که خود را به طور کامل از دیگران جدا کنیم و همیشه انتخاب کنیم که تنها باشیم؛ این بدان معنا است که بین زندگی اجتماعی و خلوت و تنهایی تعادلی برقرار کنیم و زمان‌های تنهایی را به‌عنوان یک فرصت برای رشد تلقی کنیم.

قانون دوم: ما به‌اندازه کافی خوب هستیم و نیاز نداریم که دیگران ما را تأیید کنند.

ما به‌عنوان یک انسان، در دنیای انسان‌ها دارای ارزش و اهمیتی ذاتی هستیم و ارزشمندبودن ما به نظرات و تأیید دیگران نیاز ندارد. باید این موضوع را درک کنیم که هر فردی دارای ويژگی‌ها، تجربیات و پتانسیل‌های خاصی است، حتی بدون تأیید و تصدیق دیگران. هرکس می‌تواند به‌تنهایی نسبت به توانایی‌ها و ویژگی‌های خود احساس مثبتی داشته باشد.

قانون سوم: تنهایی بهترین فرصت است تا به خودمان برسیم.

مراقبت از خود چه از نظر فیزیکی و چه از ذهنی و عاطفی بسیار مهم است. تنهایی فرصت خوبی است برای اینکه از خودمان بیشتر مراقبت کنیم. تنهایی فرصت خوبی برای ورزش، مدیتیشن و طبیعت‌گردی است، فعالیت‌هایی که باعث می‌شود کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشیم.

مراقبت‌کردن از خود باعث می‌شود برای مدیریت استرس، حفظ نگاه خوش‌بینانه به زندگی و مقابله با چالش‌های زندگی روزمره مجهزتر باشیم.

قانون چهارم: نظر دیگران مهم است؛ اما نظر من مهم‌تر است.

به‌جای اینکه همیشه به دنبال این باشیم که دیگران به ما بگویند چه‌کار کنیم و چه‌کار نکنیم از خودمان مشاوره بگیریم و به قضاوت خود اطمینان کنیم. البته مشورت‌گرفتن از دیگران کار بسیار خوبی است؛ اما اگر همیشه و بیش از حد متکی به نظرات و توصیه‌های دیگران باشیم دیگر نمی‌توانیم به توانایی‌های خود برای حل مشکلات و چالش‌ها اعتماد کنیم.

تنهایی فرصت مناسبی برای حل مشکلات و مشورت‌کردن با خود است. با گذشت زمان برای حل مشکلات بیشتر به خودمان اعتماد می‌کنیم، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنیم و برای رویارویی با چالش‌ها کمتر به دیگران نیاز پیدا خواهیم کرد.

قانون پنجم: خلق کنیم.

خلق‌کردن یکی از مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانیم در زندگی خود انجام دهیم. وقتی تنها هستیم دیگر کسی مزاحم ما نیست و بهانه‌ای نداریم تا خودمان را در کارمان غرق نکنیم. تنهایی بهترین فرصت برای خلق آثار هنری و چیزی معنادار و ارزشمند است.

خروج از نسخه موبایل