نماد سایت محمدرضا عاشوری

تصمیم‌گیری

مجموعه مقالات در رابطه با تصمیم‌گیری

مجموعه مقالات در رابطه با تصمیم‌گیری

هیچ کجا به‌ما نمی‌آموزند که چطور باید تصمیم بگیریم، نه در مدرسه و نه در دانشگاه. اما تصمیم‌گیری می‌تواند جهت زندگی ما را تغییر دهد، ما را خوشبخت کند یا به خاک‌ سیاه بنشاند. زندگی روزانه ما پر از تصمیم‌های کوچک و بزرگ است. حتی وقتی کاری انجام نمی‌دهیم نیز تصمیم گرفته‌ایم کاری انجام ندهیم. در یک نگاه کلی، مسیر زندگی ما یک سیستم بسیار پیچیده است، کوچک‌ترین تصمیمی که امروز می‌گیریم ممکن است نتیجه‌ی بسیار بزرگی روی این سیستم داشته باشد.

برای مثال یک تصمیم به ظاهر کم اهمیت برای حضور در یک مهمانی ممکن است باعث شود با عشق زندگی‌، یا شریک تجاری‌تان آشنا شوید که زندگی آینده‌تان با حضور آنها کاملا تغییر کند.

گاهی فکر کردن به این موضوع بسیار ترسناک است که تصمیم یک نفر در یک‌جای دنیا ممکن است باعث ایجاد تغییر در کل دنیا شود. مثلا فرض کنید اگر هیتلر تصمیم نمی‌گرفت جنگ جهانی دوم را آغاز کند و بعد از او هم هیچ کس جرئت این کار را نداشت اکنون دنیای ما چگونه بود؟

دنیای اکنون ما با تصمیم‌های کوچک و بزرگ انسان‌های درون آن به‌شکل امروز خود در آمده است.

حالا که می‌دانیم تصمیم‌گیری چقدر کار مهمی است و هر تصمیم منجر به یک تغییر می‌شود باید به این نکته هم توجه کنیم که جهت تصمیم‌گیری همیشه به‌سمت جلو است، یعنی ما نمی‌توانیم تصمیمی برای گذشته‌مان بگیریم و چیزی را در گذشته تغییر دهیم. بنابراین همیشه باید برای آینده خود تصمیم بگیریم، حتی تصمیمی که برای زمان حال می‌گیریم برای چند دقیقه یا چند ساعت دیگر است. از مطرح کردن این نکته می‌خواهیم به این اصل برسیم که آینده همیشه دارای عدم قطعیت است و آنچه انتظار داریم در آینده رخ بدهد در واقع احتمال دارد که رخ بدهد و رخ دادنش قطعی نیست. در نهایت باید همیشه این موضوع را در نظر داشته باشیم که تصمیم‌گیری ما بر اساس احتمالات است و قطعیتی در آن وجود ندارد.

همین عدم قطعیت است که تصمیم‌گیری را به یک مهارت تبدیل می‌کند، اینکه چطور احتمالات را بسنجیم و انتخاب‌های درستی انجام دهیم.

این یک نگاه احتمالاتی به تصمیم‌گیری است و بیشتر از هر چیزی روی نتیجه تصمیم‌های ما تمرکز دارد. اما گاهی نتیجه تصمیم‌های ما به‌اندازه‌ی خود تصمیم مهم نیست. به‌عنوان مثال فردی که تصمیم می‌گیرد زندگی‌ خود را وقف کمک به افراد دیگر بکند نگاه احتمالاتی به‌این قضیه ندارد، او بر اساس ارزش‌های درونی خود تصمیم‌گرفته است و تصمیم‌هایش حول این می‌چرخد که ارزش درونی‌اش حفظ شود.

از آن‌جایی که تصمیم‌گیری اهمیت بسیار زیادی در زندگی و کار ما دارد قصد دارم تعداد قابل توجهی از مقالات آینده این وبلاگ را به روش‌های تصمیم‌گیری درست و افزایش مهارت تصمیم‌گیری اختصاص دهم.


برای دسترسی راحت‌تر به مقالات به‌ درد بخور این سایت می‌توانید به قسمت

راهنمای مقالات

رجوع کنید.

خروج از نسخه موبایل